نشست نقد و بررسی دو کتاب « آسمان جان» و « عهد اَلَست» برگزار شد

ahde alast email (1)

نشست نقد و بررسی دو کتاب « آسمان جان» و « عهد اَلَست» به قلم دکتر نصرالله پورجوادی عصر روز چهارشنبه سوم دی ماه 1393 در تالار دکتر باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

ابتدا علی دهباشی ضمن یادآوری زادروز تولد دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی ، از سوی انجمن علمی تاریخ دانشگاه تهران و نشر فرهنگ معاصر و مجله بخارا به حاضران خیر مقدم گفت و افزود:

« ما امروز برای بحث و گفتگو درباره دو کتابی که اخیراٌ به قلم دکتر نصرالله پورجوادی توسط نشر فرهنگ معاصر منتشر شده دور هم جمع شده‎ایم.

آسمان جان پژوهشی است درباره یکی از مباحث عرفانی و در عین حال مذهبی از دو داستان مثنوی معنوی. هر دو داستان درباره عمر است و مولانا سعی می‎کند از عمر چهره‎ای معنوی بسازد که می‎تواند سالکان طریقت را ارشاد کند و راههای آسمان جان را به ایشان بیاموزد. این چهره از عمر با چهره‎ای که مولانا از همین شخصیت در کتاب فیه مافیه می‎سازد فرق دارد . در فیه مافیه عمر قهرمان جهاد اصغر است و الگوی جهادگران سلفی امروز است . مولانا در مثنوی به ما می‎گوید که چهره مورد قبول او از عمر چهره‏‎ایست که قهرمان جهاد اکبر است، یعنی شخصیتی که توانسته است از راه مجاهدۀ نفس به عالی‎ترین درجات برسد. مولانا با دو داستان مثنوی در حقیقت کوششهای جهادی از نوع کوششهای داعش را محکوم کرده است.

بررسی دو کتاب آسمان جان و عهد الست ـ عکس از ژاله ستار
بررسی دو کتاب آسمان جان و عهد الست ـ عکس از ژاله ستار

عهد الست سرگذشت یک آیه از قرآن مجید است که بنا بر آن همۀ افراد انسان در ازل، در عالم ذرّ با خدا عهد بسته‎اند تا فقط بندۀ او باشند.

این کتاب در واقع تفسیر قرآن است ، نه تفسیری سنتی و قدیمی بلکه تفسیری به روش جدید که در آن تاریخ اندیشه بررسی می‎شود. یکی از موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده است، تعریف تفسیر صوفیانه و عرفانی است. در این کتاب همچنین خواننده ملاحظه خواهد کرد که ایرانیان بیش از عربها به میثاق الست بها داده و دربارۀ آن بحث کرده‎اند، به خصوص عرفا و شعرای ایرانی.

فصلهای آخر کتاب دربارۀ عهد الست از نظر شعرای پارسی گوست و کتاب با بحث دربارۀ اشعار حافظ به پایان می‎رسد. »