بحران آب، وخیم‎تر از لشکرکشی چند لشکر به ایران / ترانه مسکوب

kardovani1

 

صبح پنجشنبه پنجم شهریور 1394 کتابفروشی آینده میزبان دکتر پرویز کردوانی بود تا در بارۀ مسائل زیست محیطی ایران صبحت کند و به پرسش‎ها در این زمینه پاسخ دهد.

در آغاز این نشست، علی دهباشی در معرفی خود از دکتر کردوانی چنین گفت:

پرویز کردوانی تحصیلات ابتدایی را در دبستان داراب ریکان و دوره متوسطه را تا کلاس ۹ در دبیرستان آفتاب گرمسار می‌گذراند. دیپلمش را از دبیرستان رازی تهران (مدرسه فرانسوی‌ها) می‌گیرد. کردوانی پس از پایان تحصیلات متوسطه برای ادامه تحصیل به آلمان می‌رود و مراتب تحصیلی‌اش را تا دکترای رشته عمران کویر طی می‌کند.

پس از بازگشت به ایران به عنوان اولین عضو هیأت علمی دانشکده جدیدالتأسیس کشاورزی ارومیه استخدام شد. پس از ۲ سال تدریس در این دانشکده در سال ۱۳۴۷ به گروه آموزشی جغرافیای دانشگاه تهران انتقال یافت و در همین سال‌ها است که مطالعه میدانی خود روی مناطق کویری ایران را با جدیت فراوان دنبال کرد.

دکتر کردوانی بیشتر به نگارش کتاب پرداخته است، کتاب‌هایی که علاوه بر رشته تحصیلی ایشان، گاه وارد حوزه‌های بسیار دور از رشته ایشان نیز می‌شود. این کتاب‌ها عبارت است از کویر بزرگ مرکزی ایران و مناطق همجوار آن ، جغرافیای خاکها؛ حفاظت خاک ، اکوسیستم‌های طبیعی، اکوسیستمهای آبی؛ آب‌های شور؛ آبهای سطحی و زیرزمینی و …

پرویز کردوانی ـ عکس از متین خاکپور
پرویز کردوانی ـ عکس از متین خاکپور

سپس علی دهباشی از دکتر کردوانی خواست که خود رشته کلام را به دست گیرد.