شب ابوالفضل خطیبی

هفتصد و بیست و سومین شب از سلسله شب‌های بخارا اختصاص یافته است به گرامی‌داشت یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر ابوالفضل خطیبی. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه بیستم دی‌ماه ۱۴۰۲ در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

شادروان دکتر ابوالفضل خطیبی در ۲۵ اردیبهشتِ سال ۱۳۳۹ در روستای امام‌زاده علی‌اکبر از توابعِ بخش آرادان در شهرستانِ گرمسارِ استان سمنان زاده شد. او در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شیراز در رشته تاریخ مدرک کارشناسی گرفت و از سال ۱۳۶۸ کار علمی خود را در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی آغاز کرد. وی در سال ۱۳۷۵ به فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتقل شد و در سال ۱۳۷۸ مقطع کارشناسی ارشدِ فرهنگ و زبان‌های باستانی را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به پایان رساند و به عضویّتِ هیئت علمیِ فرهنگستان درآمد. مرحوم دکتر خطیبی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۲ معاونِ گروه فرهنگ‌نویسیِ فرهنگستان بود و در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ با مرکز نشر دانشگاهی همکاری داشت. روان‌شاد دکتر خطیبی در سال ۱۳۹۴ دکترای زبان و ادبیّات فارسی را از پژوهشگاه علوم انسانی دریافت کرد و در سال ۱۳۹۹ از فرهنگستان بازنشسته شد و در ۲۱ دی‌ماهِ سال ۱۴۰۱ به سببِ بیماری کبد در تهران درگذشت.
حاصلِ شصت و دو سال عمر و در حدودِ سی سال کارِ پژوهشیِ پیوسته زنده‌یاد دکتر خطیبیْ تألیف، تصحیح، تدوین و ترجمه یازده عنوان کتاب (بعضی با همکاریِ دیگران)، سیصد و هفتاد و چهار مقاله و مدخل و تقریباً شصت سخنرانیِ علمی است. حوزه اصلیِ مطالعات و تحقیقاتِ آن مرحوم شاهنامه‌شناسی و مهم‌ترین و معروف‌ترین کار ایشان در این زمینه همکاری با دکتر جلال خالقی‌مطلق در تصحیحِ دفترِ هفتمِ شاهنامه ایشان و نوشتنِ یادداشت‌های توضیحیِ آن بوده است. از کتاب‌ها و مقالات شادروان دکتر خطیبی شماری نیز زیر چاپ است و در آینده منتشر خواهد شد.
در این شب، استادان: حسن انوری،‌ ژاله آموزگار، علی‌اشرف صادقی، فریبا شکوهی، احمدرضا قائم‌مقامی و سجاد آیدنلو درباره زندگی و آثار زنده‌یاد خطیبی سخنرانی خواهند کرد. همچنین از کتاب «پژوهنده نامه باستان» (یادنامه دکتر ابوالفضل خطیبی) که از سوی نشر خاموش منتشر شده است، رونمایی خواهد شد.

خانه‌ اندیشمندان علوم انسانی: خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا)، چهارراه ورشو، تالار فردوسی