فریده گلبو و پانزده روز در پاریس / پریسا احدیان

golboo

صبح روز پنجشنبه هفتم خرداد 94 کتابفروشی آینده با همکاری بنیاد فرهنگی و اجتماعی ملت، دایرة‎المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه ی پژوهشی ایرج افشار و مجله‎ی بخارا در بیست و یکمین نشست خود میزبان فریده گلبو، یکی از زنان داستان‎نویس ایرانی ، بود.
این جلسه با حضور پروفسور پرویز کردوانی، چهره‎ی ماندگار جغرافیای ایران( همسر فریده گلبو) و همچنین سیروس ابراهیم زاده برگزار شد.
فریده گلبو متولد 1329 است در تهران. فارغ‌التحصیل روزنامه‌نگاری از دانشگاه تهران، دبیر دبیرستان‌ها، پاورقی‌نویس مجلة زن روز در دهة (1340) . پس از نوشتن رمان «جادة کور» ( 1343)، رمان «حکایت روزگار» (1373) را دربارة ‌نسل بی‌آرمان امروز نوشت که جز کسب سودِ هرچه بیشتر هدفی ندارد. این رمان برندة‌ جایزة‌ مجلة‌ گردون شد. گلبو در «لیلی و مجنون» (1372)، «خسرو و شیرین» (1377) و «هفت پیکر» (1379) به بازنویسی منظومه‌های نظامی به نثر پرداخت. آنگاه داستان عاشقانه خاطره‌ای «بعد از عشق» را نوشت. و در رمان «دو غریب» (1378) فرم نامه‌گاری را تجربه کرد. رمان «تجربه چهارم» (1380) را بر اساس دوستی و روابط سه زن شکل داد. جز چند اثر پژوهشی دربارة ‌ماسوله و ابیانه، ‌رمان‌هایی نیز با عنوان «جادو» (1381)، «کنتس سلما» (1382)، «میراث و در سال 1393 رمان «لغزش ساقی» و در سال 1394 رمان‌های «پانزده روز در پاریس» و «چهار تاجماد» (1383) و «بعد از عشق» (1383) نوشته است.«شب سرنوشت‌ساز» را توسط انتشارات کتابسرا منتشر کرد.

فریده گلبو
فریده گلبو

در ابتدای جلسه نگار حسینی ( تنبک) و غزاله تهرانی ( سنتور) برای خوش آمدگویی به فریده گلبو قطعاتی را با سنتور و تنبک اجرا کردند.

نگار حسینی ( تنبک) و غزاله تهرانی ( سنتور)
نگار حسینی ( تنبک) و غزاله تهرانی ( سنتور)