آینده محیط زیست ما/خشایار حاج سیدجوادی

kahrom

پنجشنبه 19 شهریور 1394، کتابفروشی آینده با همکاری مجله بخارا و علی دهباشی میزبان یکی از اساتید صاحب نام محیط زیست ایران،دکتر اسماعیل کهرم بود. این دیدار با تشکر استاد کهرم از علی دهباشی و یاد کردن ایشان از مرحوم استاد افشار برای موقوفه کردن باغ زیبای خود جهت حفظ آن برای نسل آینده آغاز شد.استاد کهرم در این دیدار مشکلات محیط زیستی کشور را برای حاضرین بیان کردند که گزارش مفصل آن در مجله بخارا خواهد آمد.در این نوشته خلاصه‎ای از سخنان دکتر کهرم را می‎خوانیم.

 

دکتر اسماعیل کهرم ـ عکس از مریم اسلوبی
دکتر اسماعیل کهرم ـ عکس از مریم اسلوبی

 

اسماعیل کهرم از خاطرات خود در مورد رعایت اخلاق شکار در نسل‎های گذشته گفت و به نکاتی چون شلیک نکردن به حیوانات ماده و در نظر گرفتن سن بالا برای شکار که توسط شکارچیان ما در گذشته رعایت می شده است،اشاره کرد.رفتاری که می‎توان شاخص های توسعه پایدار را در آن دید .(بپوش ،بنوش،و برای دگر روزی چند بنه). چیزی که امروز خلاف آن در حال وقوع است. حدود 5/1 میلیون اسلحه شکاری مجوزدار و از بین رفتن گونه‎های مختلف با شکار بی رویه،آماری است که این موضوع را اثبات می‎کند.
ایشان در ادامه مشکلات عمده محیط زیست امروز ایران را در حوزه تالاب ها ـ جنگل ـ ریزگردها و دریاها به تفصیل و با ذکر موارد متعدد تعدی و تخلف بیان نمود.

 

دکتر اسماعیل کهرم و علی دهباشی ـ عکس از مریم اسلوبی
دکتر اسماعیل کهرم و علی دهباشی ـ عکس از مریم اسلوبی