ما سنت نقد نداریم/ترانه مسکوب

agdashloo

دیدار و گفتگو با آیدین آغداشلو چهارمین نشستی بود که در کتابفروشی آینده با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت، دایره العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار در صبح پنج شنبه 18 دی ماه 1393 برگزار شد و پیش از این دیدار و گفتگوهایی بود با دکتر توفیق سبحانی، استاد سید عبدالله انوار و دکتر ژاله آموزگار.

در ابتدای این دیدار علی دهباشی خاطر نشان کرد که به دنبال انتشار خبر این دیدار پرسش‎های فراوانی به مجله بخارا رسید که ،پیش از طرح پرسش حاضران در این دیدار، برخی از آنها را مطرح خواهد کرد و چنین ادامه داد: « اما واقعاٌ ده‎ها سئوال مشابه من آمده. و این پرسش مشابه در باب بحث‎هایی است که پس از آن موفقیت بزرگ و باعث افتخار شماست که در نمایشگاه آثار نقاشی‎تان که اخیراٌ برگزار شد و کارشناسان گفته‎اند در این سی و چند سال بی‎سابقه بوده است یک چنین استقبالی برای نمایشگاه آثار یک نقاش معاصر . خود بنده با آقای دکتر شایگان آمدیم و صفی بود بسیار طولانی و ما هم در صف ایستادیم ، ولی بعد از گذشت یک ساعت دیدیم نوبت به ما نخواهد رسید و آقای شایگان روز آخر توانستند بیایند.

آیدین آغداشلو به همراه علی هباشی ـ عکس از متین خاکپور
آیدین آغداشلو به همراه علی هباشی ـ عکس از متین خاکپور

صبحت‏های شما بعد از نمایشگاه با تعابیر عجیب غریبی رو به رو شد و هر کسی استنباط خودش را داشت، حتی عده‎ای گفتند و نوشتند که این افسردگی پس از یک موفقیت درخشان است که برای استاد پیش آمده. تعابیر عجیب غریب بود و من بیش از بیست سی تا از این تعابیر را در سایت‎‏های مختلف خواندم.حالا چون بیشتر سئوالها در این موضوع بوده ، و با این که می‎دانیم شما در سخت‎ترین روزهای این سرزمین و روزهای زندگی خودتان در این سرزمین ماندید و از آن روزها سخت‎تر نبوده برای ما در این سی و چند سال، ولی ماندید و سال‎هایی که شما در کوچۀ اسکو کلاس‎های نقاشی داشتید که حالا همه آن دانشجویان ، استادان حاضر در دانشگاه و یا در دیگر کلاس‎ها هستند ، برای من هم سئوال بود که کسی که در آن روزهای سخت و دشوار، چه از جهت زندگی خودتان و چه از جهت وضعیت خود ایران، جنگ، قبل از جنگ و حوادثی که پیش آمد، بمباران‎ها، شما همیشه حضور داشتید و به علت نزدیکی ما به کوچه اسکو ، گاهی ظهرها که با دانشجوها به آبگوشت سرا می‎رفتید، و شما را می‎دیدیم ، این سئوال برای همه حاضران در این جمع و دیگرانی که در این جلسه نیستند مطرح است.»