عصر شنبه‌های بخارا

 

به مناسبت انتشار کتاب «مطبوعات سینمایی ایران» پژوهش حسین گیتی که از سوی نشر کبوتر منتشر شده است، چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی این کتاب اختصاص دارد. این نشست با همکاری موسسه ایکوم و کافه مانا با حضور آنتونیا شرکا، جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در ساعت شش بعدازظهر شنبه یازدهم تیرماه ۱۴۰۱ در کافه مانا واقع در بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶ برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
حسین گیتی (متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۲۸ ـ هفتکل خوزستان) فارغ‌التحصیل کارشناسی علوم تربیتی، کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی و دکترای ادبیات است. فعالیت مطبوعاتی خود را از ۱۳۴۳ با نوشتن نقدهای کوتاه سینمایی در مجله «ستاره سینما» آغاز کرد و فعالیت‌ خود را در این زمینه در مجلاتی چون «فیلم و هنر» و «فردوسی» ادامه داد. از سال ۱۳۴۸ به نگارش حرفه‌ای نقد سینمای ایران و جهان پرداخت. تدریس سینما در آموزشگاه‌های غیرسینمایی اهواز، اصفهان و تهران، و شرکت در جشنواره‌های سینمایی پیش و پس از انقلاب از دیگر فعالیت‌های حسین گیتی در حوزه سینما است. وی از سال ۱۳۷۲ عضو پیوسته و اکنون عضو صنفی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بوده ‌است. از دیگر پژوهش‌های ایشان در زمینه سینما می‌توان به کتابهای: «نوشتار سینمای ایران»، «پیاده با ارابه سینما»، «داستان در سینما»، «سینما زندگی دوم من» و «سینمای ایران و تماشاگر قدیمی» اشاره کرد. رمان «روی جاده نمناک» و کتاب‌های شعر: «از هفتکل می‌آیم»، «طوف شیرین»، «یادگار مادر در طاقچه» و «به دنبال آفتاب» از دیگر آثار حسین گیتی در حوزه ادبیات است. داوری جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان اصفهان (۱۳۸۴) فیلم مربیان و هنرجویان آموزش و پرورش (۱۳۸۵)، فیلم کوتاه تهران (۱۳۹۷) و… از دیگر فعالیت‌های فرهنگی ایشان است.
کتاب «مطبوعات سینمایی ایران» پژوهشی است گسترده درباره مطبوعات سینمایی که طی سال‌های ۱۳۰۹ تا ۱۳۹۵ در ایران منتشر شده‌اند. در این کتاب نام، مشخصات ظاهری، اسامی مدیران مسئول و سردبیران، لوگو و تعداد شماره‌های منتشرشده هر نشریه،‌ همراه با توضیحاتی خواندنی درباره ویژگی‌ها، مطالب و روند انتشار آن، آمده است.
این نشست در ساعت شش بعدازظهر شنبه یازدهم تیرماه ۱۴۰۱ به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/cafemaana