عصر شنبه های مجله بخارا

 

به مناسبت انتشار کتاب «ایران در دوره ناصرالدین شاه» (سفرنامه تحلیلی از سال‌های ۱۸۸۸ – ۱۸۸۲)، نوشته میسل روستم، که با ترجمه موسی عبداللهی و سارا خردمند از سوی نشر مروارید منتشر شده است، چهل و ششمین جلسه از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا به بررسی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست با همکاری موسسه ایکوم و کافه مانا در ساعت پنج بعد از ظهر شنبه سی و یکم تیرماه ۱۴۰۲ با حضور: موسی عبداللهی، سارا خردمند، سیدمهدی حسینی، مهدی میرکیانی، مسعود فرهمندفر، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی برگزار می‌شود.

کتاب «ایران در دوره ناصرالدین شاه» (سفرنامه تحلیلی از سالهای ۱۸۸۸–۱۸۸۲) شامل یادداشت‌های میسل روستم در خصوص موارد گوناگون از جمله راه‌های بین شهری، آداب و رسوم ایرانیان، وضعیت دربار، وضعیت زنان، پوشش ایرانیان، ارتش، تجارت، مراسم مذهبی و وضعیت شهرهای ایران در دوران ناصرالدین شاه است و نویسنده برداشت‌های خود را با قلمی خودمانی با خواننده به اشتراک می‌گذارد. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۸۸۷ در سنت‌پترزبورگ منتشر شده است.

میسل روستم، از قزاقانی بود که از ۱۸۸۲ تا ۱۸۸۶ در دوره ناصری در ایران سکونت داشت و برداشت‌های خود را از وقایع گوناگون ایران یادداشت می‌کرد.

موسی عبداللهی، مترجم سفرنامه، دانش‌آموخته زبان روسی مقطع دکتری دانشگاه تهران. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو تیم تالیف کتاب دستور تطبیقی زبان فارسی و اوستیایی است.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر شنبه سی و یکم تیرماه ۱۴۰۲ در کافه مانا کافه (به نشانی: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶) برگزار می‌شود.