شب نشل

شب نِشِل

  ششصد و هفتاد و چهارمین شب از شب‌های بخارا به نِشِل (سرزمین چشمه‌ساران) اختصاص یافته است. این نشست در ساعتِ پنج بعدازظهرِ یکشنبه بیست و یکمِ خرداد ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

  روستای مرکزی نِشِل که یکی از سرسبزترین ییلاق‌های البرز مرکزی به حساب می‌آید؛ روزگاری نه چندان دور در مسیر تجاری شمال به جنوب البرز قرار داشت؛ مسیری که همواره در ۳۰۰ سال اخیر از جایگاه ممتازی برخوردار بود. به نظر ضروری است که جایگاه واقعی این روستای با‌اهمیت در سیر و مسیر تاریخ محلی به صورت ویژه واکاوی شود تا بسیاری از پرسش‌های تاریخ‌نگارانه پاسخ یابد.
  از بخش‌های مهمِ کتابِ نِشِل (سرزمین چشمه‌ساران)؛  که حاصلِ تحقیق و‌ پژوهشِ دکتر حسن فاضلی نشلی و همکارانشان است و  در این مراسم رونمایی خواهد شد؛ شناسایی راه‌ها، تجارت و مشاغلی‌ست که کمابیش با راه‌ها در ارتباط بوده است. اهمیت راه‌ها در ایران به حدودِ ۱۰۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد، زمانی که انسان سَبکِ زندگیِ روستا‌نشینی را انتخاب کرد.
  در این نشست سیدمحمد بهشتی، حسن فاضلی نشلی، علی رستم‌نژاد نشلی، علیرضا حسن‌زاده و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد. هم‌چنین فیلمِ مستندی در این ارتباط پخش خواهد شد.

شب نِشِل (سرزمین چشمه ساران) در ساعت پنج بعد‌از‌ظهر یکشنبه بیست و یکم خرداد ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهار‌راه ورشو، سالن فردوسی برگزار می‌شود.