شب گرامافون


چهارصد و نود و دومین شب از شب‌های بخارا به «شب گرامافون» اختصاص یافته که در ساعت پنج بعدازظهر روز یکشنبه سیزدهم مردادماه 1398در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.
گرامافون پس از ده سال از اختراعش در ایران معرفی و رونق و رواج یافت. این پدیده نوظهور مدرنیته علیرغم همه مشکلات پیش رو توانست خیلی زود به خانه‌های ایرانی ره پیدا کرده و بین اهالی هنر اعم از موسیقی و نمایش برای خود جایگاهی بیابد.
در این شب دکتر اردشیر صالح‌پور استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای نمایشی به سابقه ورود این دستگاه و ضبط نخستین آثار نمایشی توسط گروه‌های تقلید و مضحکه و تیارت در دوره قاجار خواهد پرداخت که این صفحات در شمار نخستین آثار ضبط‌شده و صدای هنرمندان و مقلّدان نمایشی آن دورانند.
در بخش دوم دکتر سیداحمد محیط طباطبایی پژوهشگر و صاحب‌نظر فرهنگ ایران به عنوان تهران‌شناس به ورود و ارتباط و برخورد آحاد و اقشار مختلف جامعه با این پدیده نوظهور و خاطرات و مخاطرات آن اشاره خواهد کرد.
و در بخش سوم استاد پژوهشگر موسیقی کاوه خورابه به نقش مؤثر گرامافون در ثبت و ضبط موسیقی و صدای خوانندگان و مانائی و ماندگاری این ترانه تصنیف‌ها خواهد پرداخت و آماری تحلیلی از نوازندگان، آوازه‌خوانان و اصحاب موسیقی در آن روزگار را ارائه خواهد کرد.
در طول و اثنای برنامه به فراخور صفحات موسیقی به وسیله گرامافون پخش خواهد شد. همچنین مجموعه‌ای از گرامافون‌های قدیمی به نمایش درخواهد آمد.
آدرس: خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلای جنوبی)، نبش خیابان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی