نگاهی به شب بخارا در دانشگاه یورک

در عصر یکشنبه بیست و سوم جولای، برابر با یکم مردادماه 1396، در محل  تالار فاندرز کالج (گروه زبانها، ادبیات و زبان‎شناسی ) دانشگاه یورک در شهر تورنتو شبی برای تجلیل از بیست و هشت سال فعالیت مجله بخارا برگزار شد. در این نشست که با حضور استادان  دانشگاه‎های آکسفورد ، کلمبیا، تورنتو و یورک برگزارشد، علاقمندان و دانشجویان نیز حضور داشتند.

ابتدا دکتر خاطره شیبانی، رییس بخش زبان ادبیات فارسی، ضمن خوشامدگویی از اهمیت نود و چهار شماره از مجله کِلک و یکصد ونوزده شماره مجله بخارا سخن گفت و اینکه چگونه یکی از منابع درجه اول برای مطالعات ایرانشناسی به شمار می‎رود.

سپس دکتر حورا یاوری درباره چند وجهی بودن مجله بخارا و شبهایش صحبت کردند. و به این نکته اشاره کردند که نزدیک سی سال کار مستمر مدیر مجله در حوزه جغرافیای تاریخی زبان فارسی آن چنان موثر بوده که امروزه هیچ کس نمی‎تواند بدون رجوع به دوره بخارا و کلک مطالعات ادبیات معاصر و ایرانشناسی پی بگیرد.

دکتر محمد علی همایون کاتوزیان در سخنرانی خود کار مدیر بخارا در تحمل مشکلات عدیده و تدوام کار انتشار مجله و برگزاری شب‎های فرهنگی یک نقطه عطف در فرهنگ ایران دانست و کار بدون تعصب بخارا را از ویژگی‎های مثبت مدیرش دانست.

دکتر محمد علی کاتوزیان از سخنرانان شب بخارا.
دکتر محمد علی کاتوزیان از سخنرانان شب بخارا.

محمود آموزگار مدیر نشر آمه و ریاست اتحادیه ناشران و کتابفروشان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت نشر کتاب و نامناسب بودن تیراژ کتاب گفت که در این میانه مجله بخارا چراغی است که باعث رونق کتابخوانی و اصولاً مباحث درباره کتاب می‎شود. وی در ادامه، رونمایی‎ها و جشن انتشار کتابها را که در شب‎های بخارا برگزار می‎شود باعث رونق کتابخوانی و تشویق اهل قلم دانست.

محمود آموزگار از سخنرانان شب بخارا در یورک
محمود آموزگار از سخنرانان شب بخارا در یورک

در خاتمه جلسه مدیر مجله در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و ضمن تشکر از دکتر شیبانی و سخنرانان از خاطرات خود از دوران سردبیری مجله کلک و بخارا گفت و همچنین از فعالیتهای فرهنگی وادبی بخارا در سرزمین‎های فارسی زبان در حوزه جغرافیای تاریخی زبان فارسی گزارشی ارائه کرد و به سئوالات حضار پاسخ گفت.

صحنه ای از شب بخارا در دانشگاه یورک
صحنه ای از شب بخارا در دانشگاه یورک

در بخشی از برنامه شب بخارا نوازنده هنرمند، آقای مهدی رضانیا قطعاتی را به صورت تکنوازی با سنتور اجرا نمود. متن کامل سخنرانی‎ها به همراه تصاویری از ین شب در شماره آینده بخارا منتشر می‎شود.