مجلس بزرگداشت دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی

مجلس بزرگداشت دکتر باستانی پاریزی ـ عکس از امیر پورمند ـ ایسنا ـ عکس از
مجلس بزرگداشت دکتر باستانی پاریزی ـ عکس از امیر پورمند ـ ایسنا

مراسم سومین روز درگذشت محمد ابراهیم باستانی پاریزی شنبه نهم فروردین ماه 1393 در مسجد جامع شهرک قدس با حضور جمعی از نویسندگان، اهالی قلم،‌ علاقه‌مندان وی  و نیز علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) برگزار شد.

این مراسم را علی دهباشی، مدیر مجله بخارا با قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسب درگذشت باستانی پاریزی آغاز کرد و پس از آن بخشی از گفت‏‎وگوی دکتر باستانی پاریزی را با مجله بخارا در 1384 نقل کرد.

سپس استادان مهدی ماحوزی، اکباتانی و حسین جانی ابیاتی را در توصیف دانش و شخصیت باستانی پاریزی خواندند.

خطیب این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدزاده بود که درباره دکتر باستانی پاریزی چنین گفت: « من به عنوان یک خطیب وامانده‌ام که از چه دریچه‌ای وارد سخن شوم. آیا از سخنوری و شیرین زبانی استاد باستانی پاریزی حرف بزنم؟ از ژرف‌نگری در تاریخش سخن بگویم، یا از حضور متعهدانش در عرصه اجتماعی یا برخورداری از جامع‌شناسی روانشناسی سخن بیاورم؟ وقتی شخصیتی جامع‌الاطراف است نمی‌توان در یک جهت درباره ابعاد شخصیتی‌اش سخن گفت.» و سپس افزود« مانایی امثال باستانی پاریزی به خاطر سفره معرفتی است که در تاریخ ایران زمین گسترده است. بزرگترین قدرت باستانی پاریزی این است که تاریخ را با ادبیات فارسی پیوند زند. او آنچنان زلالیتی در گزینه‌های تاریخ در پیش گرفت که مخاطب به سادگی تاریخ را درک کند و این یکی از زیباترین هنرهای استاد باستانی پاریزی است.» و حجت‎الاسلام حمیدزاده به سخنانش چنین پایان داد: باستانی پاریزی تا آخرین لحظه تعهد به قلم را حفظ کرد. او شخصیتی بود که فهم تاریخ را برای علاقه‌مندان آسان‌تر نمود. لحظه به لحظه زندگی باستانی پاریزی می‌تواند برای ما آموزنده باشد.

 

 

 

 

 

 میرجلال‌ الدین کزازی، سید محمود دعایی، عبدالرضا داوری، سیمین بهبهانی، محمود عابدی، محمود امیری سالار، هادی سودبخش، کاظم سادات اشکه‌وری، مهدی ماحوزی، محمدجواد مظفر، اکبر ایرانی، ادیب برومند، احمد پورنجاتی، احمد محیط، خسرو سینایی، علی گرانمایه، عظیم زرین‌پور، سید هادی خامنه‌ای، محمود صنعتی، عنایت‌الله مجیدی، قاسم صافی، ناهید توسلی، عبدالرحیم جعفری و … از جمله حاضران در این بزرگداشت بودند.

تصاویر روی جلد کتاب‎های زنده‎یاد باستانی پاریزی و عکس‎هایی از وی :