شب موزه هفت تپه

هفتصد و چهارمین شب از شب‌های بخارا به گرامیداشت موزه هفت تپه اختصاص دارد. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر روز چهارشنبه بیست و ششم مهرماه ۱۴۰۲ با سخنرانی مهرنوش دباغ، جلال‌الدین رفیع‌فر، ناصر نوروززاده چگینی، عاطفه رشنوئی، حکمت‌الله ملاصالحی، اسماعیل یغمایی و جعفر مهرکیان در سالن هنری نقش واقع در پارک ساعی برگزار می‌شود.

امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس موزه هفت تپه است، موزه‌ای که از زمان کاوش اولیه تا به امروز با وقایع روز تاریخ معاصر ایران گره خورده است. داستان کاوش در محوطه تاریخی هفت تپه در خوزستان با طرح‌های توسعه نیشکر آغاز می‌شود که منجر به کشف اتفاقی یک طاق هلالی از یک آرامگاه سلطنتی عیلامی شد. شروع کاوش‌های علمی توسط هیئت ایرانی به سرپرستی شادروان دکتر عزت‌الله نگهبان، رویارویی با باستان‌شناسان فرانسوی، آموزش نسل ماندگار باستان‌شناسی کشور، ورود باستان‌شناسی ایران به استانداردهای بین‌المللی، اعتماد تمامی دستگاه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور به دانش، اراده و توان ایرانیان در شکل‌گیری پروژه‌های بزرگ، کشیده شدن زبانه‌های جنگ به موزه و حفظ آثار تاریخی سه هزار ساله تنها بخشی از دلایلی است که موزه هفت تپه را در اذهان اهالی باستان‌شناسی، میراث فرهنگی و علاقه‌مندان به فرهنگ ایران‌زمین، منحصربه‌فرد ساخته است.
کاوش‌ها در محوطه و موزه هفت تپه، لبریز از الگوهایی است که امروز نیز می‌تواند به کمک فرهنگ‌سازان و مسئولان فرهنگی آمده و مسیر توسعه فرهنگی را هموار سازد.
در نشست شب موزه هفت تپه، مروری بر درس‌های ماندگار این موزه خواهیم کرد و تجربه‌های دست‌اندرکاران و حافظان این موزه را می‌شنویم.

شب موزه هفت تپه در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه بیست و ششم مهرماه ۱۴۰۲ در سالن هنری نقش واقع خیابان ولیعصر، ابتدای پارک ساعی، پلاک ۲۱۶۹ برگزار می‌شود.