عصر شنبه های مجله بخارا

به مناسبت انتشار کتاب «افسانه‌های درۀ سند»، از نوشته‌های شرق‌شناس شهیر آلمانی آنه ماری شیمل، با ترجمه راضیه رئیسی که از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده، پنجاه و چهارمین نشست عصر شنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست با همکاری مؤسسه ایکوم در ساعت پنج بعدازظهر شنبه بیست و دوم مهرماه ۱۴۰۲ با حضور:  حسین خندق‌آبادی، محسن باغبانی، راضیه رئیسی، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در کافه مانا برگزار می‌شود.

در زمستان سال ۱۹۲۹ آنه ماریِ هفت ساله بیمار شد و  مدتی را به دور از مدرسه در خانه ماند و خود را به خواندن کتاب قصه‌هایی که معلم و همشاگردی‌ها برایش آورده بودند مشغول کرد. در میان این کتاب‌ها، کتابی قدیمی مربوط به قصه‌هایی از سراسر جهان  را بسیار دوست داشت و با دقت غلط‌های نگارشی آن را تصحیح می‌کرد. در یکی از قصه‌های این کتاب حکیمی هندی، در دمشق جوانی مسلمان را با عرفان آشنا می‌کند و او را به جهان رؤیاها در ته چاهی می‌کشاند. ته چاه، تابوت بزرگترین پادشاه دنیا روی تخته سنگی قرار داشت که بر آن نوشته بودند: «انسان‌ها در خوابند و آن هنگام که می‌میرند، بیدار می‌شوند» این جمله، مسیر  زندگی‌ شیمل را شکل داد. این قصه‌ها علاوه بر آن که ما را با فرهنگ عامۀ مردم این منطقه آشنا می‌کند، تطّور اندیشه از هندوستان تا ایران باستان، از موتیف‌های هندی محرّمات و محترمات فرهنگ اسلامی و حتی بعضاً التقاط اندیشه در مرز سرزمین‌هایی که قرن‌ها مسلمان یا بودایی و هندو  بوده‌اند را نشان می‌دهد.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر شنبه بیست و دوم مهرماه ۱۴۰۲ در کافه مانا (به نشانی: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶) برگزار می‌شود.