شب میلان کوندرا

ششصد و نود و هفتمین شب از شب‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به تحلیل و نقد و بررسی آثار میلان کوندرا، نویسنده برجسته چک، که اخیراً در پاریس درگذشته و به همین مناسبت مجله «کاروان» سی و دومین شماره خود را به زندگی و آثار او اختصاص داده است. در این نشست که در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه ششم شهریور ۱۴۰۲ در مرکز هنری نقش برگزار می‌شود، دکتر بهمن نامور مطلق، فرزانه قوجلو، گلبرگ برزین و علی دهباشی درباره وجوه گوناگون زندگی و آثار میلان کوندرا صحبت خواهند کرد، همچنین از آخرین شماره مجله کاروان (ویژه میلان کوندرا) رونمایی خواهد شد.

میلان کوندرا از مشهورترین نویسندگانی بود که در قرن گذشته مجبور به جلای وطن شد تا از زندان و مرگ بگریزد. در سال ۱۹۷۵ از چکسلواکی به پاریس گریخت و تصمیم گرفت آثارش را به جای زبان چک به فرانسوی بنویسد و به سرعت در دنیای فرانسه‌زبان جایگاه خود را به دست آورد. او پس از ترجمه آثارش از زبان فرانسه به زبان‌های دیگر، شهرت جهانی یافت. شاید بتوان گفت میلان کوندرا فرزند خلف کافکا، دیگر نویسنده برجسته چک است، که یکی به فرانسه می‌نوشت و دیگری به آلمانی، اما هر دو جهان تاریک و خشن حکومت‌های توتالیتر را تصویر می‌کردند.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه ششم شهریورماه ۱۴۰۲ در مرکز هنری نقش (به نشانی: خیابان ولی‌عصر، ابتدای پارک ساعی،‌ پلاک ۲۱۶۹) برگزار می‌شود.