شب هنریک مجنونیان

ششصد و نود و پنجمین شب از شب‌های بخارا به یادبود هنریک مجنونیان اختصاص یافته است. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۲ در خانه هنرمندان ایران ـ سالن استاد جلیل شهناز برگزار می‌شود.

هنریک مجنونیان از کارشناسان برجسته و کنشگران پیشگام محیط زیست بود. او در سال ۱۳۳۰ چشم به جهان گشود و در ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ درگذشت.
مجنونیان را می‌توان از تبار ایرانیانِ ارمنی دانست که در سخت‌کوشی، نوآوری، و علم‌اندوزی زبانزد هستند؛ می‌دانیم که هم‌میهنانِ ارمنیِ ما، در زمینه‌هایی مانند معماری، موسیقی، مکانیکی، تآتر، سینما، پزشکی، آموزش و پرورش، و… به نسبت جمعیت خود، در ایران بسیار اثرگذار بوده‌اند. مجنونیان هم با ترجمه و تألیف حدود شصت جلد کتاب با موضوع محیط زیست، یکی از معدود کسانی بوده که فعالانه و پیگیرانه، خوراک فکری درخور اعتنا و کم‌مانند برای مدافعان طبیعت فراهم کرد. او همچنین به‌مدت چند دهه در دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها و خانه‌ی خودش، به تربیت دانشجو و محیط‌بان و کنشگر محیط زیست پرداخت.
آثار او بسیار زیاد هستند و شامل زمینه‌هایی مانند کلیات حفاظت محیط زیست، اصول حاکم بر منطقه‌های حفاظت‌شده، تالاب‌ها و دیگر محیط‌های آبی، حفاظت محیط‌های کوهستانی،‌ پیمان‌های جهانی محیط زیست، معرفی منطقه‌های حفاظت‌شده‌ی ایران، و… می‌شوند.
مجنونیان، شخصیت محیط زیستیِ پشت‌میزنشین نبود؛ تا هنگامی که بیماری و سنِ بالا خیلی آزارش نداده بود، یعنی در سال‌هایی دراز، با شخصیت‌های دیگری مانند بیژن فرهنگ دره‌شوری، حمیدرضا بیات، فریبرز شکرایی، و هوشنگ ضیایی در کوه و بیابان طبیعت‌پیمایی کرد، اطلاعاتی را فراهم ساخت و ضمن ترکیب آن‌ها با دانشِ روز، به نشر سپرد.

در این نشست بهرام زهزاد، افشین دانه‌کار، حمیدرضا حیدری، باریس مجنونیان، عباس محمدی، سعید یلقی و علی دهباشی به بررسی زندگی و خدمات هنریک مجنونیان در حوزه محیط زیست خواهند پرداخت.

شب هنریک مجنونیان در ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۲ در سالن استاد جلیل شهناز در خانه هنرمندان ایران به نشانی: خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت) برگزار می‌شود.