عصر سه شنبه های مجله بخارا

به مناسبت انتشار مجموعه «خوشمزه‌های تاریخ ایران» نوشته دکتر حمید عبدالهیان و دکترعبدالله متولی که از سوی انتشارات خیال‌انگیز منتشر شده است، هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های عصر سه‌شنبه مجله بخارا اختصاص یافته به نقد و بررسی این کتاب که در ساعت پنج بعد از ظهر روز سه‌شنبه هفدهم مردادماه سال ۱۴۰۲ در مؤسسه بهاران خرد و اندیشه برگزار می‌شود. در این نشست شهرام اقبال‌زاده، جعفر توزنده جانی، رضوان خرمیان، حمید عبدالهیان (مؤلف کتاب) و علی دهباشی به نقد و بررسی این مجموعه خواهند پرداخت.

عنوان «خوشمزه‌های تاریخ ایران» نشان می‌دهد که این کتاب به طنز نوشته شده و قصد دارد با زبانی شوخ و سرخوش برای کودکان و نوجوانان به بررسی تاریخ ایران در دوران اسلامی بپردازد. این مجموعه قرار است در ده جلد منتشر شود که فعلاً پنج جلد آن منتشر شده است. جلدهای منتشر‌شده با عنوان‌های ۱- «یعقوب و دیگ و قابلمه‌سازها ۲- «نصر و دماغ‌گنده‌ها» ۳- «محمود و گنده‌بگ‌ها» ۴- «ملک و گله‌دارها» ۷- «عباس و پشمینه‌پوش‌ها» در دسترس عموم قرار دارند. این مجموعه به ترتیب درباره‌ی سلسله‌های صفاریان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان و صفویان است. این کتاب سعی می‌کند به نیاز کودکان و هم چنین بزرگسالان به کتابی خواندنی و جذاب در زمینه تاریخ ایران در دوره‌ی بیش از هزار ساله‌ی بعد از اسلام بپردازد. فقر اطلاعات تاریخی بین جامعه‌ی کتاب‌خوان ایران، نویسندگان کتاب را بر آن داشت تا به این کار همت گمارند. تصویرگری کتاب به وسیله سام سلماسی انجام شده است. جلدهای دیگری که از این کتاب بعدها منتشر خواهند شد درباره‌ی سلسله‌های ایلخانیان، تیموریان، افشاریه، زندیه و قاجاریه خواهند بود. کتاب به شکلی تهیه شده که عامه خوانندگان از ۹ سال به بالا را در بر می‌گیرد و برای خوانندگان بزرگسال اطلاعات مفیدی در بر دارد.

این نشست در ساعت پنج بعد از ظهر روز سه‌شنبه هفدهم مردادماه ۱۴۰۲ در مؤسسه بهاران خرد و اندیشه به نشانی: میدان دکتر فاطمی، خیابان جویبار، کوچه نوربخش، پلاک ۲۱ برگزار می‌شود.