عصر سه شنبه های مجله بخارا

به مناسبت انتشار کتاب «سراب‌گرایی صنعتی در نظام قبایلی ایران» تألیف استاد فقید علی رضاقلی، که یک سال پس از فوت استاد از سوی انتشارات نهادگرا منتشر شده است، نهمین نشست از سلسله نشست‌های عصر سه‌شنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به نقد و بررسی این کتاب که در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه نهم خردادماه ۱۴۰۲ در مؤسسه بهاران خرد و اندیشه برگزار می‌شود.
در این نشست آقایان: دکتر فرشاد مومنی، دکتر حسن طائی و دکتر رسول رئیس‌جعفری به نقد و بررسی کتاب «سراب‌گرایی صنعتی در نظام قبایلی ایران» خواهند پرداخت.

متن اولیه کتاب در اوایل دهه ۷۰ و پیش از چاپ و انتشار کتاب‌های «جامعه‌شناسی خودکامگی» و «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی»، توسط مرحوم رضاقلی نوشته شده بود اما تا سال ۱۳۹۹ ایشان رضایت به چاپ آن نداده بودند. در سال ۹۹ متن اولیه کتاب را مورد بازبینی قرار دادند و با مقدمه و نتیجه‌گیری جدیدی آماده چاپ کردند.
متاسفانه کار چاپ کتاب در زمان حیات ایشان به نتیجه نرسید و پس از فوت ایشان با مقدمه‌ای از دکتر فرشاد مومنی به چاپ رسید.

«سراب‌گرایی صنعتی» در زمرۀ کارهای پیشگام در حیطۀ نگرش تاریخی-اقتصادی به مسئلۀ توسعۀ صنعتی و موانع داخلی و خارجی آن به شمار می‌رود. نویسنده با اشراف عمیق و میان‎رشته‌ای، صنعت را به مثابۀ یک نظام حیات جمعی می‌نگرد و به اعتبار شرایط و ویژگی‌های خاص ژئوپولیتیک و تاریخیِ ایران توضیح می‌دهد، چنانچه درک بایسته‌ای از نحوۀ ارتقاء بنیۀ تولید فناورانه وجود نداشته باشد، انبوهی از بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بازتولید خواهد شد. از نگاه او ضعف‌ها و ناکارامدی‌های داخلی همواره کشورمان را در مواجهه با مطامع قدرت‌های خارجی آسیب‌پذیر و منفعل ساخته است. امتیاز بزرگ این اثر آن است که با بهره‌گیری از ذخیرۀ دانایی موجود در زمینه‌های تاریخ، ادبیات، فرهنگ، سیاست و اقتصاد ریشه‌های ناکامی ایران را در صنعتی شدن آشکار می‌کند و سازوکارهای نهادی برون‌رفت از دورهای باطل توسعه‌نیافتگی را نیز از دریچۀ ارتقاء بنیۀ تولید صنعتی به صورت روشمند ارائه می‌دهد

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه نهم خردادماه ۱۴۰۲ در مؤسسه بهاران خرد و اندیشه به نشانی: میدان دکتر فاطمی، خیابان جویبار،‌کوچه نوربخش، پلاک ۲۱ برگزار می‌شود.