شب هامون

ششصد و هفتاد و سومین شب از شب‌های بخارا به هامون و بررسی مشکلات امروز در هیرمند و هریررود اختصاص یافته است. این نشست با همکاری مجله صنوبر در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه هفتم خردادماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

هامون یکی از مهم‌ترین تالاب‌های مرزی ایران و آسیای جنوب غربی است که در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شده است. از این تالاب به عنوان مهم‌ترین عامل ثبات بوم‌شناختی، امنیتی و ژئوپلتیک بین سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان یاد می‌شود. اینک اما افغانستان با ساخت بیش از بیست سد در غرب خود در دو حوضه آبخیز هیرمند و هریررود، می‌رود تا بحرانی جدی برای تامین آب شرب مردم در زابل و مشهد و هزاران شهر و روستای کوچک ایجاد کند. متاسفانه به نظر می‌رسد طالبان هیچ اهمیتی به کنوانسیون‌های جهانی و معاهدات مرزی با ایران نمی‌دهد و با بهره‌گیری از بند کمال‌خان، حتی مسیر رودخانه هیرمند را به سمت گودزره در مرز افغانستان و پاکستان تغییر داده تا یک قطره آب هم به سیستان و هامون در ایران نرسد. در شب هامون تلاش می‌شود تا به ابعاد حقوقی، محیط‌زیستی و فرهنگی این ماجرا پرداخته شود.

در این نشست رضا کیانیان، مهناز رشیدی، محمد درویش، مانیا شفاهی و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد و مستند تأمل‌برانگیز «روزگاری هامون» ساخته محمد احسانی پخش خواهد شد. همچنین نمایشگاه عکس‌هایی از حامد غلامی با عنوان «تَلواسه هامون» به همراه ارائه و معرفی کتاب با حضور مؤلف برگزار خواهد شد.

شب هامون در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه هفتم خردادماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو، سالن فردوسی برگزار می‌شود.