عصر شنبه های مجله بخارا

راز ماندگاری ایران
در گفتگو با استاد حسن انوری

سی و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به موضوع «راز ماندگاری ایران» در گفتگو با دکتر حسن انوری. این نشست با همکاری موسسه ایکوم در ساعت پنج بعدازظهر شنبه نهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در کافه مانا برگزار می‌شود.

دکتر حسن انوری (متولد ۱۳۱۲ در شهر تکاب) دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، استاد دانشگاه‌ تربیت معلم تهران و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند. طی سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۹ با مؤسسه لغتنامه دهخدا همکاری داشتند و تألیف بخشی از حروف «الف»، «ب»، «ر» و «ی» را بر عهده گرفتند. از دیگر فعالیت‌های ایشان در آن سال‌ها، همکاری با سازمان کتاب‌های درسی در تألیف کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و کتاب‌های مربوط به روش تدریس آنها است. در سال ۱۳۵۸ با همکاری دکتر جعفر شعار مجموعه «گنجینه ادب فارسی» را بنیان گذاشتند که ۲۹ گزیده از آن منتشر شد، ازجمله: «گزیده قصاید سعدی»، «رزمنامه رستم و اسفندیار»‌و… . از سال ۱۳۷۴ سرپرستی تدوین «فرهنگ بزرگ سخن» را که با همکاری گروهی نزدیک به صد تن مؤلف، ویراستار،‌ نقاش و… تهیه شد، بر عهده گرفتند. در کنار تدوین «فرهنگ بزرگ سخن»،‌ فرهنگ‌های دیگری ازجمله «فرهنگ روز سخن»، «فرهنگ کوچک سخن»، «فرهنگ دانش‌آموز سخن»، «فرهنگ کنایات سخن» و… با سرپرستی ایشان منتشر شد.
از دیگر آثار ایشان می‌توان به کتاب‌های «یک قصه بیش نیست»، «صدای سخن عشق»، «متن‌های خواندنی برای کودکان و نوجوانان» و… اشاره کرد.
دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی درباره ایشان گفته‌اند: «… این بنده وقتی در تنهایی خود به غربال کردن چهره‌های فرهنگ ایران‌زمین در زمینه‌های مختلف می‌پردازم دکتر انوری را یکی از برجسته‌ترین مردان این عصر می‌بینم و فرزند خلف دهخدا و معین.»

این نشست در ساعت در ساعت پنج بعدازظهر شنبه نهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در کافه مانا برگزار می‌شود.