عصر چهارشنبه های بخارا

۷چهل و دومین نشست از سلسله جلسات عصر چهارشنبه‌های مجله بخارا به موضوع «طنز در روزگار ما» در گفت‌وگو با رضا رفیع اختصاص دارد. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در شهر کتاب الهیه برگزار خواهد شد.

 

رضا رفیع (متولد ۱۳۴۷ ـ تربت حیدریه) نوشتن در مطبوعات را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرد و از سال ۱۳۷۲ رسماً به عنوان طنزپرداز مطبوعاتی به فعالیت پرداخت. سپس در رشته ادبیات فارسی وارد دانشگاه شد و این رشته را تا مقطع کارشناسی ارشد طی کرد. سال‌ها در مجلات «جوانان امروز» و «اطلاعات هفتگی» به طنزپردازی به صورت نظم و نثر پرداخت و در سال ۱۳۷۸ سردبیر ماهنامه «دنیای طنز» شد. از سال ۱۳۸۹ همکاری با مجله «گل آقا» را آغاز کرد و سومین و آخرین سردبیر این نشریه تا تعطیلی آن در آبان ۱۳۸۱ بود. سپس به روزنامه «اطلاعات» رفت و در تحریریه آن در سرویس مقالات «نظرها و اندیشه‌ها» مستقر شد و نزدیک به پانزده سال است که هر سه‌شنبه، ضمیمه‌ای هشت‌صفحه‌ای با نام «ضمیمه ادب و هنر» منتشر می‌کند و خود در این ضمیمه، ستون طنزی دارد با نام «فرمایشات ما!». 

اجرای برنامه شب شعر طنز «شکرخند» در فرهنگسرای ارسباران (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸)، و برنامه‌های طنز تلویزیونی «قندپهلو»، «پا تو کفش خبر»، «منبع موثق»، «کرسی»، «شبخند» و… از دیگر فعالیت‌های رضا رفیع در زمینه طنزپردازی است. از کتاب‌های ایشان می‌توان به «حرف اضافه» (با مقدمه استاد بهاءالدین خرمشاهی)، «آب در هاون» (با مقدمه دکتر باستانی پاریزی)، «باد در غربال» (با مقدمه حسین توفیق)، «بخیه به آبدوغ» (با مقدمه دکتر میرجلال‌الدین کزازی)، «کشک‌سابی» (با مقدمه محمد صالح‌علا»، «عشق با سس اضافه»، «مشاور ادبی»، «حرف‌های تابلو» و… اشاره کرد.

 

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در شهر کتاب الهیه (به نشانی: الهیه، مریم شرقی، پلاک ۷۷) برگزار می‌شود.