شب معماری تهران


به مناسبت روز ملی معمار

ششصد و شصت و دومین شب از شب‌های بخارا با عنوان «شب معماری تهران؛ شش گفتار به مناسبت روز ملی معمار»، در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

مجله بخارا پیش از این شب‌هایی را به افتخار معماران برجسته معاصر، ازجمله محمدرضا مقتدر، علی‌اکبر صارمی و ایرج کلانتری، و همچنین شب‌هایی را با عناوین «میدان توپخانه»، «تکیه دولت»، «میدان بهارستان» و… برگزار کرده بود و اینک شبی را به معماری تهران اختصاص داده است.

در این نشست امیر منصوری استاد دانشگاه تهران، علی اعطا معمار و پژوهشگر، علی‌رضا قهاری رییس هیات‌مدیره انجمن مفاخر معماری ایران، بابک شکوفی معمار، یاسر جعفری مرمت‌گر شهری و مروارید قاسمی طراح شهری به ارایه گفتارهایی درباره معماری و شهرسازی و میراث معماری تهران خواهند پرداخت.
همچنین بخش‌هایی از مستند «تهران که باغ بود» ساخته سال ۱۳۵۷، به کارگردانی حسن کاوه‌زاد و روایت‌گری مرحوم دکتر محمدتقی مصطفوی باستان‌شناس برجسته کشور پخش خواهد شد.

روز ملی معمار مصادف با روز بزرگداشت شیخ‌بهایی، پس از ۱۵ سال پیگیری‌ از سوی انجمن مفاخر معماری ایران، برخی تشکل‌های معماری و نیز پیشکسوتان این حوزه، با تصویب در مراجع رسمی، در سالهای اخیر در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

شب «معماری تهران» در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو، سالن فردوسی برگزار می‌شود.