عصر شنبه های مجله بخارا

سی و سومین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به دیدار و گفتگو با دکتر رسول وطن‌دوست که در عصر شنبه بیستم اسفند ۱۴۰۱ در کافه مانا با همکاری موسسه ایکوم با حضور: منیژه هادیان دهکردی، مهندس سید محمد بهشتی، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی برگزار می‌شود.
دکتر وطن‌دوست؛ دکترای حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی از دانشگاه لندن، مدرس دانشگاه، بنیان‌گذار  پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی در سال ۱۳۸۴ است. ایشان همچنین در راه‌اندازی رشته‌ مرمت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده پردیس اصفهان وابسته به دانشگاه فارابی نیز  همکاری داشته است.
نقش تأثیرگذار دکتر وطن‌دوست در فعالیت‌های اجرایی و سازمانی محدود به رشته حفاظت و مرمت نبوده، بلکه تواناهای شخصیتی و علمی و اجرایی ایشان موجب فراگیری دامنه‌ فعالیت‌هایشان در سطوح مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای شد. دکتر وطن‌دوست که از کارشناسان برجسته‌ یونسکو در زمینه‌ حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی بوده است، چندین بار به عضویت شورای مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت دارایی‌های فرهنگی (ایکروم) و شورای اجرایی و کمیته‌های فنی شورای جهانی یادمان‌ها و محوطه‌ها (ایکوموس) انتخاب شده و در کمیته‌های منطقه‌ای و بین‌المللی میراث فرهنگی نیز عضویت دارد.
ایشان در عرصه‌ علمی و آموزشی نیز حضوری فعال و چشمگیر داشته و به عنوان یکی از مؤسسان و پدیدآورندگان برنامه‌های آموزشی رشته‌ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده‌های کشور از سال ۱۳۵۵ شناخته شده است.
دکتر رسول وطن‌دوست، شخصیت برجسته و جهانی حفاظت و مرمت آثار، پس از ۳۶ سال خدمت در حوزه‌ میراث فرهنگی و نهادینه کردن موضوع حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی و تزیینات وابسته به معماری در کشور، در تابستان ۱۳۸۸ از خدمت دولتی بازنشسته شد. این امر سبب آغازی جدید بر فعالیت‌های بیشتر ایشان در زمینه‌‌های مختلف در عرصه حفاظت از میراث فرهنگی کشور شد.

کافه مانا: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶