دیدار و گفتگو با منوچهر فرادیس

دویست و چهل و ششمین نشست از سلسله جلسات صبح پنج‌شنبه‌های بخارا به دیدار و گفتگو با منوچهر فرادیس نویسنده و ناشر، اختصاص یافته است.
این نشست در ساعت ده صبح پنج‌شنبه هجدهم اسفند ماه ۱۴۰۱ با حضور: یامان حکمت، رضا عطایی، سعید دمیرچی و علی دهباشی در مدرسه فیلم‌سازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج برگزار می‌شود.

منوچهر فرادیس متولد ۱۶ مرداد ۱۳۶۶ در منطقه کارته چهار کابل است. در ولایت‌های بلخ، کابل و پیشاور پاکستان درس خوانده است و دیپلم کامپیوتر دارد. در مقطع کارشناسی از دانشگاه ابن سینا و در کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل فارغ التحصیل شده است و از سال ۱۳۸۴ تاکنون در عرصه ادبیات فعال است. نخستین رمان‌اش “سال‌های تنهایی”  نام داشت.  رمان دیگر او با نام “خداحافظ عاشقی” توسط نشر زریاب منتشر شد و به چاپ سوم رسیده است. در کنار نوشتن رمان‌های فوق از او مقاله‌هایی در معرفی و نقد آثار نویسندگان افغانستانی در رسانه‌های چاپی و الکترونیکی داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.
منوچهر فرادیس سفرنامه‌ای با نام “از آسه‌مایی تا دماوند” منتشر شده که شرح سفرش به ایران در پاییز ۱۳۹۲ است.‌ رمان ” آقای نویسنده و قاتل مهربان” پنجمین کتاب اوست که نوشتن آن رو به پایان است.
در کنار این فعالیت‌ها ده سال است که مدیریت نشر زریاب را به عهده دارد. نشر زریاب یکی از ناشران برتر افغانستان است و تا کنون ۷۷ عنوان کتاب توسطِ این نشر منتشر شده است. آوازه‌ی این نشر به بیرون از افغانستان نیز رسیده است. در سالِ ۱۳۹۷ در نمایشگاه کتاب فارسی زبانانِ بدون سانسور به عنوان ناشر نمونه و برتر از افغانستان به پاریس دعوت شد.
فرادیس دو بار به صورت رسمی به ایران دعوت شده است و بار دوم برای سخنرانی در شبِ ره‌نورد زریاب، که از سوی مجله بخارا به مدیریت علی دهباشی برگزار شده بود شرکت کرد.

این نشست در ساعت ده صبح پنج‌شنبه، هجدهم اسفند ۱۴۰۱، به نشانی خیابان ایرانشهر، کوچه سمندریان(مهاجر)، پلاک ۲۲، مدرسه فیلم سازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج برگزار می‌شود.