عصر دوشنبه های مجله بخارا

پنجمین عصر دوشنبه‌های بخارا اختصاص یافته است به بحث دربارۀ کتاب «فروید: در زمانۀ خودش و ما» اثر الیزابت رودینسکو و ترجمۀ گلناز ملک که توسط انتشارات خوب منتشر است. این نشست با همکاری مجله بخارا، موسسهٔ فرهنگی هنری ققنوس (راوی دوران) و انتشارات خوب در ساعت پنج بعدازظهرِ دوشنبه هشتم اسفندماه ۱۴۰۱ در موسسهٔ فرهنگی هنری ققنوس برگزار خواهد شد.

«فروید همچنان، هفتاد‌وپنج سال پس از مرگش، با افسانه‌هایش، دودمان شاهانه‌اش، کاوشش در رویاها، داستان‌هایش از ایل‌وتبارهای بدوی، از
گرادیوای قدم‌زن، از کرکسی که در کتاب لئوناردو یافت، از قتل پدر، و از موسایی که الواح قانون را گم کرد، مخل خودآگاهی غربی است.»

«الیزابت رودینسکو، روان‌کاو و تاریخ‌نگار فرانسوی، در پروژه‌ای بلندپروازانه زندگی و کار زیگموند فروید را روایت می‌کند. روایت او گستره‌ای بسیار وسیع‌تر از زندگی شخص فروید است؛ از تولد پدر و مادر او در اوایل قرن نوزدهم تا شکل‌گیری خانواده و سپس تحولات پرفرازوفرود سیاسی و اجتماعی دو قرن گذشته آغاز می‌کند و در ۲۰۱۴، هنگامی که سارقان به محل نگهداری خاکستر فروید و همسرش وارد شدند، پایان می‌دهد. جزئیات بی‌نظیر و تعهد استثنایی رودینسکو در گزارش حقایق کتابی به وجود آورده است که چه‌بسا بهترین منبع برای شناخت فروید، و البته زندگی و زمانۀ او باشد.»

در این نشست گلناز ملک (مترجم کتاب)، دکتر فرزام پروا و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد.

پنجمین عصر دوشنبه بخارا در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت پنج بعدازظهر موسسۀ فرهنگی هنری ققنوس، خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه شفیعی، شمارۀ ۱ برگزار خواهد شد.