شب غزل اجتماعی معاصر

به مناسبت انتشار کتاب «غزل اجتماعی معاصر»، اثر مهدی مظفری ساوجی، که از سوی انتشارات دیدآور منتشر شده، مجلهٔ بخارا با همکاری خانهٔ اندیشمندان علوم انسانی، در ساعت پنج بعدازظهرِ یکشنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۱، جلسهٔ سخنرانی و رونمایی از این کتاب را برگزار خواهد کرد.
مظفری ساوجی، در جلد نخست، ضمن هفت مقاله، به بررسی و تحلیل غزل در ادبیات فارسی، با تمرکز بر تبارشناسی اجتماعی این قالب پرداخته است.
مؤلف در ادامه، گزیدهٔ غزل اجتماعی معاصر را از انقلاب مشروطه (۱۲۸۵)، تا سالِ ۱۴۰۰، در چهار مجلد ارائه کرده و در پایان، مرجع‌شناخت و نمایهٔ اشخاص آمده است.
اثر مزبور بعد از انتشار و تجدید چاپ‌های متعدد، مورد توجه بسیاری از اهالی قلم و هنر قرار گرفت و صاحب‌نظرانی نظیر منوچهر آتشی، بهاالدین خرمشاهی، مرتضی کاخی، اسماعیل خویی، مفتون امینی، محمدعلی بهمنی، محمدعلی علومی، فاضل نظری، مسعود کیمیایی، اسدالله امرایی، حسین جنتی، ایرج زبردست، منصور اوجی، علی‌رضا بدیع، دکتر عبدالحمید ضیایی، سعید بیابانکی و… به معرفی و تحلیل آن پرداختند که فرازهایی از آن اظهارنظرها، در مؤخرهٔ چاپ اخیر آمده است.
منوچهر آتشی در مقالهٔ مفصلی که بعد از انتشار چاپ اول این کتاب، در روزنامهٔ «شرق» منتشر کرد، با اشاره به اینکه اثر فوق مورد توجه و تحسین دکتر شفیعی کدکنی قرار گرفته و داوری او می‌تواند حجت باشد، به معرفی و تحلیل آن پرداخت.
شایان ذکر اینکه مظفری ساوجی در چاپ اخیر، تجدیدنظر فراوانی، هم در بخش مقالات و هم در انتخاب غزل‌ها انجام داده که باعث شده ششصدصفحه به حجم کتاب افزوده شود. در نشست عصر یکشنبه، ضمن سخنرانی آقایان علی نصیریان، شمس لنگرودی، عبدالحمید ضیایی، مهدی مظفری ساوجی و علی دهباشی پیرامون این کتاب، از آن رونمایی خواهد شد.

آدرس: خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو، خانهٔ اندیشمندان علوم انسانی، تالار فردوسی