شب جزیره خارک

 
ششصد و پنجاه و چهارمین شب از شب‌های بخارا در جزیره خارک برگزار می‌شود. در این مراسم که در عصر پنجشنبه بیست و هفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در بقعه قدیمی امامزاده میرمحمد حنیفه برگزار خواهد شد، سخنرانان: سیدعبدالله جلیلیان، محمدرضا گماشی، عبدالخالق ابراهیمی، سیدحسن رضوی، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی درباره تاریخ، جغرافیا و فرهنگ در جزیره خارک سخنرانی خواهند کرد.

جزیره خارک در ۳۸ کیلومتری ساحل بندرگناوه در خلیج فارس قرار دارد و از توابع بوشهر به شمار می‌رود. دارای ۸ کیلومتر طول (شمال ـ جنوب) و ۴ کیلومتر عرض می‌باشد. ارتفاع متوسط جزیره از سطح دریا حدود سه متر است.
جزیره مرجانی خارک از ابتدای شروع دریانوردی در خلیج فارس اهمیت بسزایی داشت و دریانوردان روزگار کهن در این جزیره پناه می‌جستند و از باغ‌های سر‌سبز و چشمه‌سارهای گوارای آن بهره‌مند می‌شدند. داریوش بزرگ بعد از فتح هندوستان به «اسکیلاکس» فرمانده نیروی دریایی خود دستور داد که ناوگانی در مصب رودخانه سند ایجاد کند و بدینوسیله بر سواحل دریای عمان و خلیج فارس تا اروندرود فرمانروایی نماید. جزیره خارک پایگاه مهمی در مسیر عملیات ناوگان مزبور به شمار می‌رفت.
بعد از دوران هخامنشیان، دریانوردان اسکندر مقدونی از طریق خارک بین ساحل خلیج فارس و هندوستان رفت و آمد می‌کردند و اسکندر یکی از سرداران خود به نام «اندروستیس» را مأمور کرد تا تمام جزایر خلیج فارس را شناسایی کند. افراد اندروستیس مدت زیادی در خارک رحل اقامت افکندند .
شب جزیره خارک در ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه بیست و هفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در عمارت قدیمی بقعه امامزاده میرمحمد حنیفه برگزار خواهد شد.