عصر دوشنبه‌های بخارا

به مناسبت انتشار کتاب «گوی بیان» (خاطرات استاد دکتر محسن ابوالقاسمی) که به کوشش دکتر مهدی علایی و دکتر وحید قنبری ننیز گردآوری و از سوی نشر خاموش منتشر شده است، دومین نشست از سلسله نشست‌های عصر دوشنبه‌های بخارا به رونمایی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست با حضور دکتر ژاله آموزگار، دکتر زهره زرشناس، دکتر وحید قنبری ننیز و علی دهباشی در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در موسسه فرهنگی هنری ققنوس (راوی دوران) برگزار می‌شود.
 
دکتر محسن ابوالقاسمی در سال ۱۳۱۵ در شهرستان ملایر استان همدان به دنیا آمد و در هفدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در تهران درگذشت. ایشان در سال ۱۳۴۵ از دانشگاه تهران مدرک دکتری در رشته‌ زبان‌شناسی همگانی و فرهنگ و زبان‌های باستانی دریافت کرد و دو سال بعد به استخدام این دانشگاه درآمد. دکتر ابوالقاسمی بعد از ۴۴ سال معلمی در سال ۱۳۸۱ بازنشسته شد. 
کتاب «گوی بیان» بخشی از سی ساعت گفت‌و‌گویی است که در تابستان ۱۳۹۰ انجام شده و در سال ۱۳۹۲ به تایید استاد رسیده است. این کتاب در هشت فصل تدوین شده است: ملایر؛ خانه و خانواده؛ دبستان؛ دبیرستان؛ لیسانس؛ معلمی؛ دکتری و استادی بخشهای اصلی کتاب را شامل می‌شود. خاطرات دانشگاهی دکتر ابوالقاسمی بخشی از تاریخ شفاهی دانشگاه و بازتاب‌دهنده اوضاع و احوال تحصیل و تدریس و پژوهش در زمان خود است که آگاهی دانشگاهیان امروزی از آن سودمند خواهد بود.  
 
این نشست در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در موسسه فرهنگی هنری ققنوس (راوی دوران) به نشانی: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه شفیعی، شماره ۱ برگزار خواهد شد.