عصر چهارشنبه‌های بخارا

 
سی و ششمین عصر چهارشنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به سخنرانی دکتر مریم نوروزیان با عنوان: «گذرگاه‌ها: مروری بر بیست و پنج سال مشاهدات بالینی زندگی بیماران». این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه دوازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در شهر کتاب الهیه برگزار خواهد شد.
 
دکتر مریم نوروزیان در حال حاضر استاد تمام بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او تمام ۲۵ سال کار حرفه‌ای خود را در ایران برای شناساندن دمانس، بیماری آلزهایمر و اختلالات شناختی به مجامع علمی و دانشگاهی کشور و عموم جامعه نموده است. 
دکتر نوروزیان اولین کلینیک حافظه و دمانس را در ایران در سال ۱۳۸۲ در بیمارستان روان‌پزشکی روزبه ـ در سالهایی که توجه مراکز دانشگاهی و مردم به اهمیت سالمندی رو به رشد جمعیت و بیماری آلزهایمر بسیار اندک بود ـ راه‌اندازی نمود. مسیر طولانی و دشواری که او در این سالها به تنهایی پیمود منجر به تاثیر درخشانی در شناساندن تشخیص و درک اختلالات شناختی و دمانس، رویکردی تمام نگر در ارزیابی بیماران با در نظر گرفتن ویژگی‌های بیولوژیک و شناختی مغز در کنار مؤلفه‌های فرهنگی، روان‌شناختی و همچنین انتقال پیام آلام بیماران و خانواده‌های آنان در مجامع دانشگاهی گردید.
هم‌اکنون دپارتمان نورولوژی شناختی و نوروسایکیاتری در بیمارستان روزبه و مرکز مطالعات مغز، شناخت و حافظه یادمان که حاصل تلاشهای اوست به عنوان مرکز ارجاع بیماران بسیار از سراسر ایران و نیز بیماران فارسی‌زبان کشورهای دیگر شناخته شده است. 
در کنار همه اینها دکتر نوروزیان رزومه پرباری از مقالات و سخنرانی‌های بین‌المللی، تدوین منابع علمی دمانس در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه‌اندازی برنامه فلوشیپ نوروسایکیاتری در کشور و دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضویت در کمیته علمی سازمان بهداشت جهانی و انجمن جهانی بیمار آلزهایمر و راه‌اندازی پروژه کلینیک‌های حافظه در ایران را به همراه دارد.
دکتر نوروزیان در فروردین امسال به خاطر ۲۵ سال تلاش خستگی‌ناپذیر برنده جایزه بین‌المللی مترودورا گردید که به زنان دارای رهبریت علمی و پیشرو در علوم پزشکی در کشورهای در حال توسعه در سطح جهان اهدا می‌گردد.
 
این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه دوازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در شهر کتاب الهیه به نشانی: الهیه، مریم شرقی، پلاک ۷۷ برگزار خواهد شد.