عصر دوشنبه‌های بخارا

 

به مناسبت انتشار کتاب «گونه‌شناسی نثر فارسی در عصر قاجار» تألیف دکتر محمدرضا حاج‌آقابابایی که از سوی نشر مهراندیش منتشر شده است، اولین نشست از سلسله نشست‌های عصر دوشنبه‌های مجله بخارا به بررسی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست با حضور محمدرضا حاج‌آقا‌بابایی، محسن روستایی، مسعود فرهمندفر و علی دهباشی در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در مؤسسه فرهنگی هنری ققنوس (راوی دوران) برگزار می‌شود.

دکتر محمدرضا حاج‌آقابابایی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی هستند که بیشتر فعالیت وی در حوزه تدریس متون ادبی، ادبیات معاصر و ادبیات عصر قاجار است. وی در حال حاضر استاد دانشگاه علامه طباطبایی است و در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌نماید. از کتاب‌های وی می‌توان از کتاب «روایت‌شناسی»، «یادداشت‌های طلایی ادبیات»، «دفترهای سبز»، «گونه‌شناسی نثر در عصر قاجار» و … نام برد. آثار دیگر وی شامل کتاب‌های «الگوی چند‌سطحی در شرح و تفسیر متون ادبی»، «ادبیات سرخ» (فهرست محتوای ادبی نشریات حزب توده)، «کاغذ اخبار» (بررسی محتوای ادبی نشریات عصر قاجار) به زودی منتشر خواهد شد.
دوران قاجار یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخ فرهنگی ایران است. در این دوران با توجه به آشنایی گسترده ایرانیان با اروپا و مفاهیم دنیای مدرن، تحولات گوناگونی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پدید آمد و اندک‌اندک شاهد شکل‌گیری ساختارهای تازه در جامعه آن روز ایران هستیم. این تحولات بر نثر فارسی نیز تأثیر گذاشته‌ است و موجب پیدایی گونه‌های تازه‌ای در نثرنویسی در کنار گونه‌های پیشین شده است. از گونه‌های نوظهور در آن دوران می‌توان به روزنامه‌نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی، رمان‌نویسی و… اشاره کرد. کتاب حاضر گونه‌های موجود نثر فارسی را در عصر قاجار مورد بررسی قرار داده است و برترین آثار هر گونه با آوردن نمونه‌هایی معرفی شده است.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در مؤسسه فرهنگی هنری ققنوس (راوی دوران) به نشانی: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه شفیعی، شماره ۱ برگزار خواهد شد.