شب مانی

 

 
ششصد و پنجاه و سومین شب از سلسله شب‌های مجله بخارا با همکاری موسسه کتاب‌آرایی ایرانی، اختصاص دارد به «مانی» به عنوان نخست کتاب‌آرای ایرانی. 
«شب مانی» به عنوان اولین شب از شب‌های هنر و هنرمندان کتاب‌آرایی، در ساعت چهار بعدازظهر سه‌شنبه چهارم بهمن ۱۴۰۱ در محل موسسه کتاب‌آرایی برگزار خواهد شد. 
مانی هنرمندی است که در روزگار ساسانیان از خوشنویسی و نقاشی و تزیین بخوبی بهره برد تا کتاب‌هایی تأثیرگذار و هنری را به مخاطبانش ارائه دهد. اوراقی که بعد از قرن‌ها از آثار او بدست آمده گواهی می‌دهد که او را می‌توان به عنوان نخستین هنرمند کتاب‌آرا بحساب آورد که تأثیر فراوانی نیز بر هنر بعد از اسلام ایران در حوزه کتاب و هنرهای کتاب‌آرایی داشته است. 
در این نشست که با حضور و خوش‌آمدگویی مدیران مجله بخارا و موسسه کتاب‌آرایی ایرانی آغاز خواهد شد، دکتر محمد شکری فومشی در خصوص «کتابت و کتاب‌آرایی مانوی» صحبت خواهند کرد. آقای بهرام برومند امین به «مانی و تأثیر او بر خوشنویسی ایرانی» می‌پردازند، دکتر محمد محمدی در موضوع  «ردیابی نقاشی مانوی در نگارگری ایرانی» سخنرانی خواهند کرد و سرکار خانم آزاده فتحی‌پور دهکردی به «شمایل‌نگاری و شمایل‌شناسی نقش‌مایه‌های انسانی در هنر مانوی» خواهند پرداخت. 
این نشست بصورت حضوری در محل موسسه کتاب‌آرایی ایرانی به نشانی: خیابان بزرگمهر، تقاطع فلسطین، پلاک ۲۹ و مجازی از طریق لینک زیر در برنامه zoom برگزار خواهد شد.