عصر چهارشنبه‌های بخارا 

 
بیست و نهمین نشست از سلسله جلسات عصر چهارشنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به سخنرانی دکتر مریم نوروزیان درباره کتاب «دست‌برتری: راهی برای کاوش در جهان مغز». این نشست در ساعت شش و نیم بعدازظهر چهارشنبه دوازدهم مردادماه ۱۴۰۱ در خانه فرهنگان فرشته (به نشانی: خیابان فیاضی، بعد از چناران، پلاک ۵۰) برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
 
دکتر مریم نوروزیان استاد تمام بیماری‌های مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی تهران است که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را نیز در همین دانشگاه گذرانده است. تمرکز علمی وی اختلالات شناخت و حافظه بوده و تمامی سال‌های کار حرفه‌ای خود را در ایران برای شناساندن بیماری آلزهایمر و انواع دمانس به مجامع علمی و دانشگاهی کشور و عموم جامعه نموده است.
در کنار این حیطه بالینی، وی مطالعات در نوروساینس را پس از پژوهش درخشانی که بر موضوع چپ‌دستی و نیمکره‌های مغز انجام داد ادامه داده است.
دکتر نوروزیان به تازگی به خاطر ۲۵ سال تلاش خستگی‌ناپذیر برنده جایزه مترودورا گردید که به زنان دارای رهبریت علمی و پیشرو در علوم پزشکی در کشورهای در حال توسعه در سطح جهان اهدا می‌گردد. 
شماری از مهمترین دستاوردهای وی عبارتند از: انتشار نزدیک به ۱۳۰ مقاله علمی در مجلات معتبر  بین‌المللی ـ راه‌اندازی اولین کلینیک حافظه در ایران در سال ۱۳۸۲ ـ تأسیس اولین دپارتمان نورولوژی شناختی و نوروسایکیاتری ـ دریافت جایزه محقق برتر در جشنواره رازی برای پژوهش بر روی  عملکرد تحصیلی و چپ‌دستی ـ عضویت در پنل علمی و پزشکی انجمن جهانی آلزهایمر ـ مشارکت در برنامه عملیاتی mhGAP سازمان جهانی بهداشت برای تشخیص بیماری آلزهایمر و صرع در شبکه نظام سلامت در ایران ـ طراحی و اجرای پروژه کلینیک‌های حافظه در ایران ـ دریافت جایزه اخوینی به عنوان پایه‌گذار و پیشرو حوزه نوروسایکیاتری در ایران ـ تدوین منابع آموزشی پیشگیری از دمانس برای سالمندان کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و…
 
هر چند پیشرفت‌های شگرف کنونی تکنولوژی تصویربرداری در دهه‌های اخیر پنجره‌ای را برای درک کارکردهای عالی مغز به عنوان پیچیده‌ترین بخش از جهان هستی گشوده است، اما همچنان و هنوز راه طولانی برای کشف معماهای بسیار در پیش رو داریم. 
در راه پر فراز و نشیبی که انسان برای رسیدن به جایگاه کنونی‌اش در بین تمامی جانداران پیموده است، دست‌ها یک نقش اساسی داشته‌اند. 
و از این اساسی‌تر رابطه دست‌ها با مغز در بازه زمانی بسیار طولانی است که مرزی بین انسان و موجوداتی پایین‌تر از او به لحاظ سیر فرگشت رسم نموده است. مرزی به نام «زبان». 
و چرا؟ از کجاست که سیر تکامل زبان در مغز با دست‌ها همسو می‌گردد؟ از چه رو انسان‌ها باید بر یک دست خود مسلط‌تر باشند و چرا این دست راست تعیین شده است؟ چرا جهان انسانی جهانی راست‌دست تعریف شده و چپ‌دستی یک استثنا طبیعی است؟ اساسا چقدر اهمیت دارد که ما به دست برتری یا Handedness به عنوان یک موضوع قابل بحث علمی بپردازیم؟ آیا چنین تفاوتی از بدو پیدایش بشر وجود داشته است و یا ما شاهد تغییری در این قانون طبیعی جوامع انسانی هستیم؟ 
کتاب Handedness که توسط انتشارات Nova در نیویورک به چاپ رسید، دربردارنده پاسخ‌هایی برای سوالات فوق و بسیاری پرسش‌های دیگر است که از دست‌برتری به عنوان راهی برای درک عملکرد ساختارهای دو نیمکره چپ و راست مغز بهره برده است. این رویکرد در واقع تلاشی است برای درک پیچیدگی‌های مغز با استفاده از عینی‌ترین و قابل‌لمس‌ترین راه در علوم اعصاب: دست‌ها.
 
این نشست در ساعت شش و نیم بعدازظهر چهارشنبه دوازدهم مردادماه ۱۴۰۱ به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/farhangan.fereshte