شب اِروه لوته‌لیه

 
به مناسبت انتشار رمان «ایرادی در کار است»، نوشته اِروه لوته‌لیه، با ترجمه حامد فولادوند و محمود سلطانیه که از سوی نشر بهجت منتشر شده است، ششصد و چهل و پنجمین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت این نویسنده برجسته فرانسوی اختصاص یافته است. این جلسه در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه دهم مردادماه ۱۴۰۱ (اول اوت ۲۰۲۲) به صورت مجازی پخش خواهد شد.
اِروه لوته‌لیه (متولد ۱۹۵۷) ریاضی‌دان، نویسنده‌، شاعر، منتقد ادبی و نمایشنامه‌نویس معاصر فرانسوی است که در سال ۲۰۲۰ بخاطر رمان «ایرادی در کار است» برنده‌ جایزه گنکور شد.
 لوته‌لیه از سال ۲۰۱۹ به عنوان چهارمین رئیس جنبش ادبی اولیپو انتخاب شده‌است. او تنها نویسنده این جنبش است که برنده جایزه گنکور شده است. از جنبش اولیپو به عنوان آزمایشگاه ادبیات نام می‌برند و نویسندگان بزرگی نظیر ژرژ پِرِک و رِمون کِنو تحت تاثیر این جنبش، آثار خود را نوشته‌اند. 
براساس نظر منتقدین بزرگ ادبی لوته‌لیه با رمان «ایرادی در کار است» جنبش ادبی اولیپو را به اوج رسانده‌است.
لوته‌لیه بطور ثابت در روزنامه‌های معتبر فرانسه نظیر لوموند نقدهای ادبی و هنری می‌نویسد.
وی علاوه‌بر جایزه گنکور ۲۰۲۰ جوایز متعدد ادبی دیگری نیز گرفته است.
لوته‌لیه آثار متنوعی در زمینه‌های مختلف دارد که اغلب توسط منتقدین مورد ستایش قرار گرفته است، ازجمله: «همه خانواده‌های شاد»، «کمی صحبت عاشقانه»، «دزد دلتنگی» و «مداخله‌‌های یک مرد خوب».
به جز رمان «ایرادی در کار است» (لانومالی) بقیه آثار او به فارسی ترجمه نشده است.
در این شب، آقای فیلیپ تیبو (سفیر فرانسه در تهران)، حامد فولادوند، محمود سلطانیه، جواد فرید، گلنار گلناریان و علی دهباشی به بررسی زندگی و آثار اِروه لوته‌لیه خواهند پرداخت. همچنین فیلم سخنرانی اختصاصی لوته‌لیه برای این شب، پخش خواهد شد.
این جلسه با همکاری بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه دهم مردادماه ۱۴۰۱ از نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
telegram.me/bukharamag
aparat.com/bukharamag