عصر شنبه‌های بخارا

 

به مناسبت انتشار کتاب «از چغاگلان تا وال‌استریت: تاریخ شهرنشینی در جهان» از کتب مستند و قابل ارجاع در حوزه‌ی تاریخ شهر و شهرسازی، هجدهمین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی این کتاب اختصاص دارد. این نشست با همکاری موسسه ایکوم و کافه مانا با حضور مژگان طاهری تفتی (استاد شهرسازی دانشگاه  تهران)، محسن صبوریان (استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، عباس جهانبخش (استاد معماری دانشگاه هنر اصفهان)، محمدصالح شکوهی بیدهندی(استاد شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و مولف کتاب)، سیداحمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در ساعت شش بعد از ظهر شنبه هشتم مردادماه ۱۴۰۱ در کافه مانا واقع در بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶ برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
 
از چغاگلان تا وال استریت روایتی است از تاریخ شهرهای جهان، از نخستین سکونتگاه‌ها، تا شهرهای امروز. چغاگلان نام دشتی در استان ایلام کنونی است که قدیمی‌ترین آثار یکجانشینی در جهان در آن‌جا یافت شده است. برمبنای نظر باستان‌شناسان برای اولین بار در این دشت انسان موفق به اهلی کردن گندم و جو شده است که شواهدی بر یکجانشینی محسوب می‌شود. از آن زمان تا کنون، شهرها متاثر از نظام‌های مختلف فلسفی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تغییرات زیادی یافته‌اند. این مسیر پرماجرا از آن جهت جالب توجه است که می‌تواند سناریوهای تحولات آینده‌ی شهرها را هم پیش چشم ما مجسم کند.
 
 کتاب از چغاگلان تا وال‌استریت به قلم محمدصالح شکوهی بیدهندی (عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران) و محسن عزیزیان غروی و به همت انتشارات جهاد دانشگاهی تهران  منتشر شده است.
این نشست در ساعت شش بعدازظهر شنبه هشتم مردادماه ۱۴۰۱ به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
Instagram.com/bukharamag
Instagram.com/cafemaana