بخارا در مراغه، شب اوحدی مراغه‌ای

ششصد و چهل و دومین شب از سلسله شب‌های مجله بخارا به بزرگداشت اوحدی مراغه‌ای اختصاص دارد. این نشست با همکاری مؤسسه بوستان فرزانگان، انجمن نویسندگان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه چهاردهم تیرماه ۱۴۰۱ در تالار عبدالقادر مراغه‌ای در شهر مراغه برگزار می‌شود.
رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای (۶۷۳-۷۳۸ قمری) عارف و شاعر پارسی‌گوی ایرانی و معاصر ایلخان مغول سلطان ابوسعید است. او در شهرستان مراغه زاده شد و آرامگاه وی نیز در همان شهر است. در حال حاضر یک موزه دائمی در مقبره اوحدی در مراغه دایر می‌باشد. اوحدی را با صفاتی چون عارف و موحد، ستوده‌اند. سروده‌های وی از همان آغاز، مورد توجه بوده، و در آثار دیگران نقل شده است و شمار آنها به ۱۴۷۲۹ بیت می‌رسد. از آثار اوحدی مراغه‌ای می‌توان به «دیوان» (شامل قصاید، غزلیات، ترکیبات، ترجیعات و رباعیات)، «جام جم» (شامل مثنوی‌ها) و «منطق العشاق» (شامل نامه‌هایی عاشقانه که میان عاشق و معشوق مبادله می‌شود) اشاره کرد. جامی دیوان اوحدی مراغه‌ای را در غایت لطافت دانسته که به ویژه ترجیعاتش دارای حقایق و معارف است.
در شب اوحدی مراغه‌ای سخنرانان: ناصر علیزاده، رحمان مشتاق‌مهر، ابراهیم رنجبر، احمد گلی، ودود دوستی و علی دهباشی به وجوه گوناگون شعر و زندگی اوحدی مراغه‌ای می‌پردازند. همچنین گروه موسیقی عبدالقادر مراغه‌ای قطعاتی را اجرا خواهند کرد.
شب اوحدی مراغه‌ای در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه چهاردهم تیرماه ۱۴۰۱ در سالن عبدالقادر مراغه‌ای به نشانی: مراغه، میدان استاد باریشمار، مجتمع فرهنگی و هنری مراغه برگزار می‌شو