دیدار و گفتگو با دکتر صاحب نظر مرادی

دویست و سی و چهارمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا اختصاص دارد به گفتگو با صاحب‌نظر مرادی، نویسنده، مردم‌شناس و محقق تاریخ افغانستان. در این نشست، یامان حکمت و علی دهباشی درباره آثار و کارهای ایشان صحبت خواهند کرد. این نشست در کتابفروشی فرهنگان قریب از ساعت نه و نیم تا یازده صبح پنجشنبه دوم تیرماه  ۱۴۰۱ بصورت مجازی برگزار و پخش می‌شود.
 
صاحبنظر مرادی در سال ۱۳۳۷ خورشیدی در بدخشان افغانستان زاده شد، او دروس ابتدایی را در لیسه ندیمی همین شهر گذراند و سپس در سال ۱۹۷۴ عازم عربستان شد و در انستیتوت رویال تکنیکال به مدت چهار سال به تحصیل پرداخت و مدرک لیسانس خود را اخذ نمود. او سپس از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵ به تاجیکستان رفت و مدرک فوق‌لیسانس خود را در مهندسی معماری از این کشور دریافت کرد.
او بدلیل علاقه وافری که به مسائل تاریخی و سیاسی داشت، مدرک دکتری خود را از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ از پژوهشگاه خاور شناسی اکادمی علوم تاجیکستان (به همکاری اکادمی علوم روسیه) در بخش تاریخ و اتنوگرافی پیش برد و موفق به دریافت دکتری از این پژ‌وهشگاه شد.
او در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی، در کنار مجاهدان، علیه حکومت تحت حمایت شوروی در افغانستان قرار گرفت و در حوزه فرهنگی آن فعالیت می‌نمود.
پس از سرنگونی حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ او در بخشهای مختلف اجرایی و فرهنگی افغانستان ایفای نقش نمود که از جمله می‌توان به فعالیت‌هایی چون: معاونت شهرداری کابل، مشاور معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، رئیس پروژه‌های توسعه‌ای وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان، مدیر مسئولی مجلهٔ علمی- فرهنگی«آمو» ارگان مشترک آکادمی علوم تاجیکستان و کانون همبستگی، عضویت در  هیات تحریر مجلهٔ‌های باستان شناسی و تحقیقات کوشانی در آکادمی علوم افغانستان، اشاره نمود.
صاحب‌نظر مرادی صاحب تالیفات متعددی در حوزه تاریخ و مردم‌شناسی افغانستان است که برخی از آن به شرح زیر می‌باشد:
_ بدخشان در تاریخ
_ تاجیکان خراسان
_ کابلستان در تاریخ
_ سیر تفکر ملی در افغانستان
_ آریانا و آریاییان
_ افغانستان جغرافیای بحران
_ افغانستان در سدهٔ بیستم (از عبدالرحمان تا کرزی) 
 
مراسم جلسه دیدار و گفتگو با صاحب‌نظر مرادی از ساعت نه ونیم صبح پنجشنبه دوم تیرماه ۱۴۰۱ از نشانی‌های زیر پخش می‌شود: