دیدار با نجیب بارور

 

بیست و سومین عصر چهارشنبه‌های مجله بخارا به رونمایی و بررسی کتاب شعر «خراسان‌ها»‌ سروده نجیب بارور اختصاص یافته است. این نشست با همکاری کتابفروشی فرهنگان فرشته و انتشارات میر دشتی در ساعت پنج و نیم بعدازظهر چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ در محل کتابفروشی فرهنگان فرشته (به نشانی: فرشته، خیابان فیاضی (شرق به غرب)، بعد از چناران، پلاک ۵۰) برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
در این نشست دکتر علیرضا قیامتی و دکتر یامان حکمت تقی‌آبادی در ارتباط با جهان گفتمانی شعر بارور، سخن خواهند گفت.
مجله بخارا پیش از این در پنجشنبه صبح‌های بخارا؛ ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ برنامه دیدار و گفتگو با نجیب بارور را برگزار کرده بود. کتاب شعر خراسان‌ها پنجمین مجموعه شعر نجیب بارور است که محتوای اصلی آن یگانگی فرهنگی فارسی‌زبانان در این جغرافیای فرهنگی می‌باشد.
نجیب بارور زاده کابل است اما سال گذشته پس از سقوط پایتخت افغانستان، مجبور به ترک کابل شد و اکنون ساکن مشهد است. او لیسانس علوم سیاسی دارد اما عمده فعالیت‌هایش در عرصه فرهنگی بوده است. او در زمان حضورش در افغانستان مدتی در وزارت تجارت ‌و صنایع، ، مدتی در کانون علمی و تحقیقات اسلامی افغانستان، مدتی در مدیریت اجرایی فصلنامۀ علمی الارشاد، مدتی به حیث مشاور فرهنگی ریاست اجرائیه‌ جمهوری اسلامی افغانستان و مدتی نیز در سمت ریاست فرهنگی بنیاد مارشال کار کرده است. مدیرمسئولی هفته‌نامه‌ی کابل که توسط احمدشاه مسعود بنیادگذاری شده بود نیز تا کنون بر عهده وی است.
او توانسته است با مطرح کردن وحدت فارسی زبانان و هم‌گرایی فرهنگی در شعرهایش در میان مردمان کشورهای ایران و تاجیکستان و شهرهای سمرقند و بخارا نیز محبوبیت پیدا کند.
چهار کتاب او با نام‌های «نام دیگر کابل»، «سه‌عکس جدا افتاده»، «هندوکش بی‌اقتدار» و «مرزها دیگر اساس دوری ما نیستند» در کابل به چاپ رسیده‌اند و اکنون پنجمین مجموعه شعر او توسط انتشارات میردشتی در ایران منتشر می‌شود؛ «خراسان‌ها» شامل گزیده‌ای از شعرهای چهار کتاب قبلی و تعدادی شعر جدید می‌باشد که در خرداد ماه ۱۴۰۱ در تهران به چاپ رسیده است و اکنون در بیست و سومین عصر چهارشنبه‌های بخارا رونمایی و بررسی می‌شود.
این نشست به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
Instagram.com/bukharamag
Instagram.com/farhangan.fereshte