شب انجمن فیلارمونیک ایران

ششصد و چهلمین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت انجمن فیلارمونیک ایران اختصاص یافته است. این نشست در ساعت هفت عصر سه‌شنبه سی و یکم خردادماه ۱۴۰۱ در خانه فرهنگان فرشته به نشانی: خیابان فیاضی (شرق به غرب)، بعد از چناران، پلاک ۵۰ برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
انجمن فیلارمونیک ایران نخستین بار آبان ماه ۱۳۳۲ ، توسط «ادوارد ژوزف» که متولد کرمانشاه بود، راه‌اندازی شد. این انجمن نهادی ناسودبر و مردمی بود که همه‌ی درآمدهای آن برای گسترش و همگانی کردن موسیقی علمی از راه سامان دادن به کنسرت‌های ارکستر فیلارمونیک تهران استفاده می‌شد.
«حشمت سنجری» از سال ۱۳۴۳ ، ریاست انجمن فیلارمونیک ایران و رهبری ارکستر فیلارمونیک تهران را عهده‌دار شد. پس از انقلاب تعدادی از موسیقیدان‌های ارکستر، تهران را ترک کرده و تنها ده نفر از اعضای انجمن در ایران ماندند. انجمن فیلارمونیک ایران با پشتیبانی و پیگیری دکتر «عبدالحسین مستوفی» از ۱۳۷۳ مجددا آغاز به کار کرد و متعاقبا ارکستر فیلارمونیک تهران به مدیریت هنری و رهبری ارکستر «شریف لطفی»، در سال ۱۳۷۸ زیر نظر انجمن فیلارمونیک ایران تشکیل شد. از سال ۱۳۹۳ تلاش‌های جدی، با محوریت و انگیزه‌ی «شریف لطفی» و پیگیری دانشجویان و علاقمندان او بمنظور فعالیت دوباره‌ی انجمن از سر گرفته شد. «انجمن فیلارمونیک ایران» با همیاری شهرداد میرزایی، بهرام جمالی، مرتضی دلیری و فؤاد قهرمانی سرانجام با شخصیت حقوقی مستقل، در سال ۱۳۹۷ مجددا آغاز به کار کرد.
در این نشست نوین افروز، مرجان قنبری مهر، شریف لطفی، شهرداد میرزایی و علی دهباشی به بررسی پیشینه و فعالیت‌های فرهنگی انجمن فیلارمونیک ایران خواهند پرداخت. اجرای موسیقی توسط گروه دوئوتآی، امیرحسین رئوفی (سنتور) و حمید فروزان (سنتور) از دیگر بخش‌های این نشست خواهد بود.
شب انجمن فیلارمونیک ایران به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
Instagram.com/bukharamag
Instagram.com/farhangan.fereshte