چهاردهمین عصر چهارشنبه‌های بخارا

دومین عصر چهارشنبه‌های بخارا در سال ۱۴۰۱ به معرفی و بررسی کتاب «معمار سرطلایی: گفتگو با حسین کلانی» اختصاص دارد. این برنامه در ساعت پنج عصر چهارشنبه بیست و چهارم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ و با حضور حسین کلانی، حبیب‌اله اسماعیلی، ناصر عظیمی ، شهرزاد کرد بچه و علی دهباشی در کتابفروشی فرهنگان فرشته برگزار می‌شود و هم‌زمان به صورت زنده از اینستاگرام بخارا و کتابفروشی فرهنگان فرشته پخش خواهد شد.
کتاب «معمار سرطلایی: گفتگو با حسین کلانی»، چهارمین کتاب از مجموعۀ تاریخ شفاهی فوتبال ایران است که به همت کمیته ملی المپیک گرد آمده و توسط انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده است. کمیته ملی المپیک با راه‌اندازی پروژۀ تاریخ شفاهی ورزش ایران تلاش کرده تا نسبت به شناسایی، گردآوری، حفاظت و صیانت از پیشینه و میراث مستند ورزش کشور و به‌تبع آن المپیک و پارالمپیک اقدام کند.
این کتاب، حاصل هفت جلسه گفت‌وگو با حسین کلانی بازیکن به‌نام فوتبال کشورمان است. در این هفت جلسه کوشش شد در گفت‌وگوی با حسین کلانی بخش‌هایی از تاریخ فوتبال و تأثیر آن در فرهنگ معاصر واکاوی شود. در این گفت‌وگوها با رویکرد فرهنگی از زندگی و سوانح عمر ورزشی و اجتماعی کلانی سخن به میان آمد. حسین کلانی در سوم بهمن سال ۱۳۲۳ در چهارراه سیدعلی، خیابان سعدی، ساعت ۱۱ صبح یک روز سرد زمستانی به دنیا آمده و کودکی‌اش را در تهران، کرمانشاه و سپس اصفهان سپری کرده است. کلانی دوران دبیرستان را در مدرسه رشید یاسمی یا همان مدرسه نیکی علاء که امروز شهید مدنی نام گرفته در شمیران تهران، درس خوانده است. در ادامه با آن‌که در رشته پزشکی دانشگاه ملی، پذیرفته شده بود، رشته معماری همان دانشگاه را ادامه داد و فارغ‌التحصیل شد. او بعدها از دانشگاه کالیفرنیا دکترای معماری گرفت و پس از بازگشت به ایران، زندگی حرفه‌ای خود را در این رشته ادامه داد. او در این کتاب از گرایش‌ها و فعالیت‌های سیاسی‌اش در دوران جوانی سخن گفته و زندگی ورزشی‌اش را با جزئیات کامل بازگو کرده است.
این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه بیست و چهارم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در خانه فرهنگان فرشته به نشانی: خیابان فیاضی (فرشته)، بعد از چناران، پلاک ۵۰ برگزار می‌شود و از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/farhangan.fereshte