سیزدهمین عصر چهارشنبه‌های بخارا

 

نخستین عصر چهارشنبه‌های بخارا در سال ۱۴۰۱ به معرفی و بررسی کتاب «نیم قرن با فریدون آو، منتخب آثار ۱۳۵۴ ـ ۱۳۹۸» اختصاص دارد. این برنامه در ساعت پنج عصر چهارشنبه هفدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ و با حضور فریدون آو، احسان لاجوردی، بهزاد نژادقنبر و علی دهباشی در کتابفروشی فرهنگان فرشته برگزار می‌شود و هم‌زمان به صورت زنده از اینستاگرام بخارا، کتابفروشی فرهنگان فرشته و بنیاد لاجوردی پخش خواهد شد.
کتاب «نیم قرن با فریدون آو»، از سوی نشر هنر معاصر و بنیاد لاجوردی و به مناسبت بزرگداشت فریدون آو در موزه بریتانیا در بهمن ۱۳۹۸ منتشر شده است. ایده شکل‌دهنده به کتاب، گردآوری و ثبت آثار این هنرمند در پنجاه سال اخیر و شناخت دقیق‌تر او از نگاه منتقدان، مجموعه‌داران و دیگر هنرمندان است و دوره‌‌های مختلف فعالیت‌های هنرمند و تصاویری کمتر دیده شده از آثار او را در بر می‌گیرد. دوره اولیه آثار، کلاژها و آثار پراکنده، مجموعه گل‌ها و طبیعت بیجان، عکس‌ها، تحقیقاتی بر شاهنامه، مینیاتورها و چهار عنصر مقدس، از جمله دوره‌هایی است که مستندسازی شده‌اند. همچنین آثار فریدون آو، با یادداشت‌هایی از داریوش شایگان، گلی ترقی، شهلا حسینی و شهروز نظری و برخی از دیگر هنرمندان همراه شده است.
ناشر، در این کتاب درباره اهمیت و نقش فریدون آو در میدان هنر معاصر ایران نوشته است: «چهره‌ای روشن دارد و شخصیتی بی‌مانند است. برخوردار از فکر و زبانی به‌روز و متمایز که با استمراری مثال‌زدنی بیش از پنجاه سال، تازگی و سرزندگی خود را حفظ کرده است. او ترکیبی منحصربه‌فرد از تشخص، گذشته و امروز است. فریدون آو، نقش ‌بسزایی در ایجاد امکان‌های تجربی تازه برای جامعه هنری ایران دارد و زندگی پربار و فعالیت‌های گسترده‌اش، او را به شخصیتی بین‌المللی تبدیل کرده است.
نگاه جمع‌گرا و پذیرنده، رانه‌ی اصلی موفقیت پروژه‌های او است. قضاوتی نمی‌کند که کسی در آن بازنده باشد و به‌ خاطر توجه‌اش به فرآیند آفرینش هنری به‌جای متوقف ماندن روی کلیشه‌هایی چون هنرمند خارق‌العاده و یا اثر هنری خوب، انگیزه فراوانی برای جامعه‌سازی و فعالیت‌های گروهی دارد. به‌ همین دلیل در سال‌های اخیر، نقش موثری در شناسایی و معرفی هنرمندان معاصر داشته است. فریدون آو، نماد فراتر رفتن از قاعده‌های سنتی و مرزهای محدودکننده‌ی تعصب و فرهنگ است. عشق بی‌دریغش به هنر به‌مثابه‌ی موجودی زنده و بی‌طرف، همراه با خوش‌سلیقگی هوشمندانه‌ای که دارد، فرصت تغییر و رشد را برای جامعه‌‌ی هنری ما فراهم کرد.»
این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه هفدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در خانه فرهنگان فرشته به نشانی: خیابان فیاضی (فرشته)، بعد از چناران، پلاک ۵۰ برگزار می‌شود و از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/farhangan.fereshte
instagram.com/lajevardifoundation