دوازدهمین عصر چهارشنبه‌های بخارا

 

به مناسبت انتشار کتاب «درسگفتارهای لکان» تالیف دکتر فرزام پروا که از سوی نشر سیب سرخ منتشر شده است، نشست آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۰ را به بحث و بررسی اندیشه‌های لکان و کتاب دکتر پروا اختصاص دادیم. این مراسم در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه بیست و پنجم اسفند با حضور: دکتر فروغ ادریسی، دکتر پروا، شهریار وقفی‌پور، هدا لایق و علی دهباشی در کتابفروشی فرهنگان فرشته برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
ژک لکان، روانپزشک و روانکاو فرانسوی (۱۹۸۱ – ۱۹۰۱)، با ایده «بازگشت به فروید»، روانکاوی را تا آخرین مرزهای آن گسترش داد، اما در فروید نیز متوقف نشد و از او فراتر رفت.
از لکان ۲۷ سمینار شفاهی و از جمله کتابی به نام «مکتوبات» به یادگار مانده است. لکان در سمینارهایش می‌کوشید به همان مدارس روزگار سقراط بازگردد: او از روشن و شفاف سخن گفتن فروید به سمت طنز و طعنه و ابهام آمد تا مانند سقراط ذهن شنوندگان را با پرسشهای خود به جستجو وادارد. او در این راه به فروید و خاستگاه او که تعبیر رؤیاهاست بازگشت، اما با نوشیدن از چشمه‌ای به نام سایکوز (جنون)، از او هم فراتر رفت، تا مرزهای روانکاوی با سایر شاخه‌های علوم را بلرزاند، بردارد و از اساس جابجا ‌کند. کمتر شاخه‌ای از علوم انسانی است که تاثیر اندیشه‌های لکان در آن بارز نباشد.
فرزام پروا روانپزشک، روانکاو، نویسنده و مترجم است که کتاب «درسگفتارهای لکان» مجموعه‌ای است از سخنرانی‌های او در مورد لکان در موسسه حکمت و فلسفه. از ترجمه‌های او می‌توان به
نمایشنامه «سیرانو دو برژراک» (ادمون روستان، نشر قطره) و سه اثر از ایتالو کالوینو به نامهای «شهرهای بینشان»، «شوخی‌های کیهانی»، «جاده سن جووانی» (انتشارات نگاه) اشاره کرد. «خرافات» (نشر قطره)، «گمشده در آینه» (تاملی در هنرها، شعر و جنون، انتشارات ارجمند) و «حافظ و رود جادو» (انتشارات نگاه، زیر چاپ) از جمله نوشته‌های او هستند.
این نشست در ساعت پنج بعدازظهر روز چهارشنبه بیست و پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/farhangan.fereshte