دیدار و گفت‌وگو با لیلا صادقی

 

به مناسبت انتشار کتاب «نقد ادبی با رویکرد شناختی» نوشتۀ دکتر لیلا صادقی که از سوی نشر لوگوس در سه جلد (با عناوین: جلد اول ـ مبانی نظری، جلد دوم ـ همگانی‌های شناختی، جلد سوم ـ اصول دریافت) منتشر شده است، دویست و بیستمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به دیدار و گفتگو با لیلا صادقی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر نقد ادبی. این نشست در ساعت نه صبح پنجشنبه دوازدهم اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور علی‌اصغر سلطانی، بهرام پروین گنابادی و علی دهباشی در خانه فرهنگان قریب برگزار می‌شود و به صورت مجازی پخش خواهد شد.

دکتر لیلا صادقی، شاعر و نویسنده‌ای تجربه‌گراست که مهم‌ترین حوزۀ پژوهشی‌اش نقد ادبی است. او پایان‌نامۀ دکتری‌اش را با تمرکز بر شعرشناسی شناختی در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه تهران دفاع کرد و کتاب‌های بسیاری در حوزۀ داستان، شعر و‌ نقد ادبی تألیف و ترجمه کرده است. ازجمله ویژگی‌های سبکی صادقی استفاده از امکانات تصویری، بینامتنی و فراروی از مرزهای ژانری است. به‌علاوه، بهره‌گیری از ساختارهای نو برای ارائه داستان‌ از ویژگی‌های آثار روایی او است. 

از ایشان شش کتاب در زمینه شعر و داستان منتشر شده است. همچنین در زمینه تألیف و ترجمه در حوزۀ نقد ادبی و زبانشناسی نیز کتاب‌هایی را منتشر کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های: «نشانه‌شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر: بررسی و نقد آثار ابراهیم گلستان و جلال آل‌احمد»، «کارکرد گفتمان سکوت در داستان کوتاه ایرانی معاصر»، ترجمۀ کتاب «در جستجوی نشانه‌ها: نشانه‌شناسی،‌ ادبیات،‌ واسازی» (نوشتۀ جاناتان کلر)، و… اشاره کرد.

جلسه دیدار و گفتگو با لیلا صادقی را می‌توانید از طریق صفحات زیر در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram.com/bukharamag

instagram.com/farhangan.ir