شب سیاست نامه

 
ششصد و بیست و هشتمین شب از شب‌‎های بخارا به شب سیاست‌نامه اختصاص یافته است. این نشست به مناسبت انتشار شماره بیستم مجله سیاست‌نامه که در حوزه اندیشه سیاسی ایران منتشر می‌شود، در ساعت ۵ بعد از ظهر روز دوشنبه بیست و هفتم دی ماه ۱۴۰۰ (هفدهم ژانویه ۲۰۲۲) به صورت مجازی برگزار می‌شود.  
شماره نخست مجله سیاست‌نامه به مدیریت حامد زارع دی ماه ۱۳۹۴ با شعار «در اندیشه آزادی» به روی پیشخوان کیوسک‌های مطبوعاتی کشور آمد. این مجله از ابتدای انتشار خود، متکفل انتشار مقالات و جستارهای اساسی در حوزه دانش سیاسی، فلسفه سیاسی، حقوق سیاسی، فقه سیاسی، الهیات سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی و به طور خاص اندیشه سیاسی بوده است. سیاست‌نامه کوشیده است با اتخاذ رویکردی تحلیلی، تحقیقی و انتقادی، اندیشه آزادی‌خواهی و حکومت قانون را در مطالب و مباحث خود بسط و گسترش دهد.
یکی از کانونی‌ترین مسائلی که سیاست‌نامه پوشش می‌دهد، پژوهش درباره ایده ایران است. نویسندگان مجله در بیست شماره گذشته تلاش کرده‌اند از مسیر بازخوانی تاریخ و اندیشه در تمدن و فرهنگ ایران باستان و همچنین بررسی تجربیات سیاسی و حقوقی ایرانیان در نهضت مشروطیت، پایه و مایه‌ای برای فراهم آوردن افق‌هایی جهت تبیین اندیشه ایرانشهری ایجاد کنند. امری که از طریق معرفی و تجلیل خادمان فرهنگ ایرانی در قالب یادنامه و پرونده نیز پیگیری می‌شود.
 شایان ذکر است سردبیری این مجله در ابتدای انتشار بر عهده محمد قوچانی بود و دکتر جواد طباطبایی نیز ریاست شورای علمی آن را بر عهده داشت. همچنین در شماره‌های نخست، دکتر عزت‌الله فولادوند و دکتر موسی‌غنی‌نژاد در شورای علمی مجله عضویت داشتند. سیاست‌نامه هم‌اکنون به سردبیری حامد زارع منتشر می‌شود و دکتر احمد نقیب‌زاده نیز ریاست شورای علمی آن را بر عهده دارد.   
در این نشست و به مناسبت انتشار شماره بیستم مجله سیاست‌نامه سید مصطفی محقق داماد، غلامرضا اعوانی، رضا داوری اردکانی، احمد نقیب‌زاده، فرهنگ رجایی، ناصر سلطانی، قدیر نصری، مهدی فدایی مهربانی، روح‌الله اسلامی، حامد زارع و علی دهباشی تبیین و تحلیلی از وضعیت نشر مجلات اندیشه‌ای با تاکید بر سیاست‌نامه خواهند داشت.
شب سیاست‌نامه در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
telegram.me/bukharamag
aparat.com/bukharamag