شب میر سید علی همدانی

به مناسبت انتشار کتاب «سفینه شاه همدان: نسخه‌برگردان مجموعه خطی آثار میر سید علی همدانی»، ششصد و هجدهمین شب از سلسله شب‌های بخارا به یادبود میر سید علی همدانی اختصاص یافته است. این برنامه با همکاری مجمع ذخائر اسلامی در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
میر سید علی همدانی مشهور به امیرکبیر و علی ثانی یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین عارفان قرن هشتم هجری است. او در شهر همدان به دنیا آمد و در همان شهر نیز علوم و معارف اسلامی را فرا گرفت و بخش زیادی از دوران جوانی و میانسالی عمر خود را در سفر گذراند و بیشتر سرزمین‌های اسلامی آن روزگار را درنوردید و در سیر و سلوک خود از این سفرها توشه برداشت. اقامت او در خَتلان و کشمیر و سلوک عارفانه او باعث شد که بخش زیادی از مردم آن سرزمین‌ها به وی گرایش پیدا کنند. مجموعه آثار او نقش زیادی در گسترش زبان فارسی در خارج از مرزهای ایران داشت. وی سرانجام در سال ۷۸۶ هجری در کُنر افغانستان از دنیا رفت و جنازه او با تجلیل و احترام به کولا تاجیکستان منتقل شد. آرامگاه او مهمترین زیارتگاه تاجیکستان است.
نسخه خطی حاضر که ما آن را سفینه شاه میدان همدان نامیده‌ایم، یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که از آثار میرسیدعلی همدانی فراهم آمده و گویا کهن‌ترین مجموعه در میان آثار همدانی باشد. در این نسخه، ۳۷ کتاب و رساله از تالیفات همدانی آمده است. کاتب مجموعه عبدالطیف قلندر سبزواری نام دارد. او در مشهد در جوار بارگاه امام رضا این رساله‌ها را کتابت کرده است. این نسخه خطی در تملک شهید علی پاشا صدراعظم قدرتمند و فرهنگدوست عثمانی بوده و جزو موقوفات وی در کتابخانه‌اش قرار گرفته است.
در این برنامه محمد سوری (استاد دانشگاه)، علی حیدری یساولی (استاد دانشگاه)، سیدصادق حسینی اشکوری(فهرستنگار نسخ خطی و سند پژوه)، سیدرضا باقریان موحد (کتابشناس و پژوهشگر)، حاتم عصارزاده (مدیر موزه های شهر کولاب)، شمس‌الدین محمدوف (عضو آکادمی علوم تاجیکستان) و علی دهباشی به بررسی زندگی و آثار میر سید علی همدانی خواهند پرداخت.
شب میر سید علی همدانی در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
telegram.me/bukharamag
instagram.com/bukharamag
aparat.com/bukharamag