دهباشی، سمبل مقاومت/ کامبیز درمبخش

 
سخنرانی کامبیز درمبخش در شب شبهای بخارا، چهارشنبه نوزدهم خرداد ۱۴۰۰

 

من در وهله اول می‌خواستم از جناب آقای جواد آتشباری، دوست عزیزم تشکر کنم که باعث شد همه ما دور هم جمع شویم و می‌خواستم بگویم ایشان فقط یک عکاس نیست، کلیپ عکس‌ها را دیدیم اینکه این عکس‌ها چقدر زیبا بودند و هر کسی ایشان را نشناسد، فکر می‌کند که او عکاسی با سابقه طولانی است و سن بالایی دارد و آن چیزی که دیدیم، نمونه‌های کوچکی از کار ایشان بود. ایشان مستندساز هم هست و از خود آقای دهباشی یک فیلم مستند بسیار زیبا ساخته است. نکته دیگر که می‌خواستم بگویم آقای آتشباری گرافیست درجه یک هستند و این پوستر زیبایی که می‌بینید (طرح جلد کتاب) خود سمبل کارشان است. درواقع این طرح، شب‌های بخارا را خیلی مختصر و مفید بیان کرده است. ما در دوربین عکاسی ماه را می‌بینیم و آن ماشین تحریر را که سمبل نویسندگی و نوشتن است.

اما در مورد آقای دهباشی خیلی چیزها می‌خواستم بگویم که دوستان عزیز گفتند. فقط می‌خواستم بگویم از نظر من آقای دهباشی سمبل مقاومت هستند، مقاوم در برابر زندگی، زندگی‌های سخت امروزی و مقاوم در مقابل فرهنگ. شما می‌دانید وقتی می‌گویم فرهنگ فقط مسئله فرهنگ نیست شما وقتی می‌خواهید یک کتاب ساده چاپ کنید می‌بینید چقدر مشکل و دردسر دارد تا این کتاب بوجود بیاید. این همه کتاب، آلبوم و این همه شب‌های بخارا که الان بالای ششصد شب شده، واقعا تحسین‌برانگیز است. نکته دیگر که می‌خواستم بگویم این است که ما همیشه شسته و رفته می‌بینیم یک کتاب تر و تمیز و مرتب منتشر می‌شود ولی پشت صحنه را نمی‌بینیم که چه مسائل و مشکلاتی در این کار هست. من به علت اینکه کارم خیلی از روزها در خیابان کریم‌خان زند هست بارها و بارها آقای دهباشی را دیده‌ام که با یک کیف دستی که پر از مجلات بخارا است شخصا آن‌ها را به روزنامه‌فروشی و کتابفروشی‌ها می‌برد و توزیع می‌کند و نشان می‌دهد این آدم واقعا باید عاشق این کار باشد چون هیچ جای دنیا شما نمی‌توانید چنین چیزی را ببینید که مدیر یک نشریه معتبر که به قول خودشان در جغرافیای زبان فارسی هم خوانده می‌شود این کار را انجام دهد. من واقعا به ایشان تبریک می‌گویم دستشان را می‌بوسم و شرمنده هستم.

 البته خودم با نشریه بخارا همکاری داشتم و به آن افتخار می‌کنم. یک سری جغد کشیده بودم که به عنوان جغدنامه منتشر شد که خیلی جذاب بود. چون ایشان خودشان یکی از کلکسیونرهای جغد هستند و مقدار زیادی از من کار دارند. بابت این کار خیلی خوشحال هستم. امیدوارم خوب و خوش سلامت باشند و همانطور که کرونا را پشت سر گذاشتند دیگر مسائل فرهنگی را هم پشت سر بگذارند.