شب ایوانا برلیچ ماژورانیچ

 
به مناسبت انتشار کتاب «جنگل ایزدباد و سه قصه دیگر»، نوشته ایوانا برلیچ ماژورانیچ و با ترجمه دکتر ابتهاج نوایی، ششصد و سومین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت «ایوانا برلیچ ماژورانیچ» اختصاص یافته است. این مراسم ساعت پنج بعد از ظهر روز یکشنبه بیست و دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ (یازدهم آوریل ۲۰۲۱) در فضای مجازی پخش خواهد شد.
ایوانا برلیچ ماژورانیچ (م ۱۹۳۸ – ۱۸۷۲) یکی از معروفترین نویسنده‌های کروآسی بود که برای کودکان و نوجوانان می‌نوشت. وی اولین عضو زن آکادمی علوم و هنر یوگسلاوی سابق بود و همین آکادمی در سالهای ۱۹۳۱ و ۱۹۳۸ میلادی او را نامزد جایزۀ نوبل ادبیات کرد. ایوانا برلیچ ماژورانیچ تنها نویسندۀ کروآسی است که به او لقب هانس کریستین اندرسون کروآسی داده‌اند. 
در قصه‌های کتاب «جنگل ایزدباد» چهار عنصر مقدس آب، باد، خاک و آتش نقش بسیار مهمی دارد. افزون بر این چهار عنصر، نقش خورشید، آفتاب و نور در این قصه‌ها بسیار پررنگ است. نبرد میان نیروهای همزاد اما متضاد مانند نیک و بد، روشنایی و تاریکی، سرما و گرما، مرگ و زایش، راستی و ناراستی، گوهرۀ اصلی هر چهار قصه است. نویسندۀ این قصه‌ها با الهام از افسانه‌های نیاکان اسلاوی‌اش این گوهره را وارد قصه‌های خود کرده است. افسانه‌های اسلاو بی‌شک، متأثر از افسانه‌ها، باورها، آیین‌ها و فرهنگ آشنای شرق و به‌ویژه ایرانی است.
در این مراسم، مارتا ناکیچ وُینُویچ، دکتر ابتهاج نوایی، میمنت میرصادقی، فرخ‌لقا نوایی بروجنی، زهرا نادری و علی دهباشی درباره وجوه گوناگون زندگی و آثار ماژورانیچ سخنرانی خواهند کرد.
شب «ایوانا برلیچ ماژورانیچ» در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
Telegram.me/bukharamag
Instagram.com/bukharamag
www.bukharamag.com
facebook.com/bukharamagzine
aparat.com/bukharamag