شب دکتر غلامعلی بسکی

 

به منظور بزرگداشت از زنده یاد دکتر غلامعلی بسکی در ساعت پنج بعداز ظهر شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ مراسمی درستاد توان افزایی وحمایت ازفعالیت سازمان های مردم نهادشهر تهران برگزار می شود .در این مراسم سخنرانان : عبدالحسین وهاب زاده ، اسماعیل کهرم ، محمد درویش ،غلامرضا خاکی ، خلیل فرشباف وعلی دهباشی سخنرانی خواهند کرد و فیلم مستندی از دکتر بسکی به نمایش در می اید.
دکتر غلامعلی بسکی که به “پدر طبیعت ایران” معروف است در بهمن ۱۳۱۰ در سبزوار متولد شد. او پس از پایان رساندن تحصیلات متوسطه در دبیرستان اسرار حاج ملا هادی سبزواری در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۵ با درجه تخصص جراحی زنان فارغ‌التحصیل شد.

علاقه وافر دکتر بسکی برای طی مدارک عالیه تحصیلی اورا به تخصص در رشته جراحی زنان و زایمان کشانید این پزشک هوادار محیط زیست در سال ۱۳۴۵ در این رشته فارغ التحصیل شده و در پی علاقه انسان دوستانه اش که حاصل مطالعات اجتماعی و انسانی بوده است شهرستان گنبد کاووس بعنوان محل ارائه خدمات درمانی خویش برگزید
در سال 1348 دکتر بسکی به اتفاق همسر خود اولین بیمارستان و زایشگاه خصوصی را در استان مازندران بنا نهاده و با تمام توان کمک به مردم محروم شتافت. دکتر بسکی در بخشی دیگر از تلاشهایش به اگاهی دادن عمومی پرداخت .
ترجمه و انتشار کتاب چگونه “سیاره زمین را دوست بداریم” ارایه کرد. که بسیار مورد توجه قرار گرفت .
با مرور بر احوالات ایشان در می یابیم که این مرد بزرگ ، دهه هاست خطراتی را که احساس کرده بود گوش زد می کرد که امروز جامعه ما بیش از پیش با آن دست به گریبان است مانند معضل بی آبی که اختلاف بین جمعیت های انسانی را دامن می زند
دکتر بسکی ، بامداد روز چهارشنبه ۲۳ مرداد پس از یک دوره بیماری در سن ۸۸ سالگی درگذشت.
یادش گرامی و راهش سبز و پر رهرو باد
خیابان انقلاب . متروی دروازه دولت .خیابان خاقانی . روبروی دانشگاه خوارزمی .پلاک ۷۹.
ستاد توان افزایی وحمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران.