شب رمان نویسان لبنان

 در ادامه‌ی نشست‌های پیشین، چهارمین شب از شبهای رمان عربی به رمان نویسان لبنانی اختصاص دارد و عصرچهارشنبه بیستم شهریور، در خانه گفتمان شهر (وارطان) برگزار می شود و در متن سخنرانی ها برخی از رمان‌نویسان لبنانی معرفی و شماری از آثارشان تحلیل می‌شود. در این نشست علی اکبر ملایی، نرگس قندیل زاده، عبدالله حسینی، محبوبه افشاری، عظیم طهماسبی و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد.
جریان رمان‌نویسی در لبنان، از اواخر دهه پنجاه و شصت قرن اخیر شروع شد.
درواقع این حرکت با برخی از تغییرات ساختاری که در جوامع عرب آغاز شد ارتباط مستقیم داشت به ویژه جامعه‌ی لبنان که در آن زمان در گذر از سنت به ‌مدرنیته بود.
لبنان همواره مورد هجوم اسراییل بوده، به همین دلیل نویسندگان زیادی با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه‌ی خود به بیان رخدادها و جبهه‌گیریهای اقشار مختلف مردم لبنان در برابر دشمنان پرداختند که زمينه‌ی شکل گيري ادبيات جنگ را فراهم آورد؛ از جمله آنها میتوان از یوسف عواد نام برد که در رمان” یک تکه نان” به مبارزات استقلال طلبانه اعراب پرداخته است. ”
جنگ لبنان در سال (۱۹۷۵-۱۹۹۰) نقطه عطف تازه‌ای برای رمان این کشور بود که ظهور تعدادی از داستان پردازان جدید به طور همزمان، از جمله: الیاس خوری ٬رشید الضعیف٬ حسن داوود٬ هدی برکات ، علویه صبح ،اميلي نصرالله ، لیلی بعلبکی، حنان شیخ و دیگران را در پی داشت؛ با این توصیف٬ بعد از گرایش رمان لبنانی به نوگرایی٬نقطه عطف دومی در نتیجه انقلاب هنری دهه شصت به وجود آمد. پایان جنگ در لبنان بدون پایان یافتن درگیریهای سیاسی در کنار جدایی رمان از ساختارهای سنتی به آفرینش رمانهای مدرن و نو که بازتاب دهنده جهان‌بینی نویسندگان خود است انجامید این نویسندگان به طور کلی به طرح پرسش و به گزارش “وضعیت انسان” تمایل دارند. نویسندگانی مانند هلال شومن، سحر ماندور، هاله کوثرانی، جنی فواز الحسن نویسندگان نسل نو لبنانی هستند که با توصیف موقعیت های لرزان وناپایدار قهرمانان در تارهای فکری و فلسفی جاری دست به آفرینش آثار خود زده‌اند واز جمله می توان به ربیع جابر نویسنده نوگرای لبنانی با رمان تاریخی “دروز بلگراد” که برنده بوکر 2012 شد اشاره کرد.

خانه گفتمان شهر (وارطان ).میدان فلسطین . طالقانی غربی . ضلع جنوبی . پلاک ۵۱۴.