شب غارهای ایران

 

غارها اکوسیستم های حساس و شکننده
این دنیای زیرزمین از زمان باستان هم در داستان های اسطوره ای نقش پررنگی داشته مانند غارهای بی شاهپور و ضحاک فارس هم در زندگی انسان های اولیه اولین سکونت گاهای ما انسان ها مانند غاردربند رشی گیلان با آثار به قدمت ۲۴۰ هزارسال از انسان ها
غارها به عنوان بخش مهمی از زمین های کارستی سودمندی های فراوانی از جمله در بخش کشاورژی، ذخیره و مدیریت آب ، تولید انرژی ، گردشگری و اهمیت در مطالعات علوم مختلفی از جمله زمین شناسی، زیست شناسی، دیرنه شناسی دارد. همچنین می توان به عنوان یک از مباحث پدافند غیر عامل به مطالعه ی آنها پرداخت.
با توجه به مناطق گسترده ی کارستی(آهکی) و شبه کارستی (نمک و ژیپس) در ایران
می توان گفت بیش از ۲۵۰۰ غار در ایران شناسایی شدند
از طولانی ترین غار ایران کتله خور زنجان تا عمیق ترین غار ایران جوجار کرمانشاه نیازمند مطالعات بیشتر برای حفاظت و بهره برداری پایدار از آنهاست.
عمر مطالعات غارها به ۷۳ سال پیش با تشکیل هیات غارشناسان ایران که در سال ۱۳۲۵ به همت چنگیز شیخلی برمیگردد که با توجه به تغییر و تحولات کشور در سالهای این بین وقفه ای بزرگ در این بین ایجاد شد.
انجمن غار و غارشناسی ایرانیان از سال ۱۳۸۸ تلاش کرد بخشی ازین فاصله را کم کنند و همچنان در تلاش است برای تشویق جامعه ی آکادمیک و علاقمندان پژوهش برای افزایش مطالعات غارها است.

شب غارهای ایران

توسط مجله ی بخارا با همکاری انجمن غار و غارشناسی برگزار می شود

با سخنرانی : مصطفی سلاحی، مهرداد ملک زاده، جواد نظامدوست، عباس محمدی، علی دهباشی

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸
ساعت ۱۷ تا ۱۹
میدان فلسطین ،طالقانی جنوبی، ضلع غربی طالقانی ، خانه ی گفتمان شهر (خانه ی وارطان) پلاک ۵۱۴