دیدار و گفتگو با فرشاد مومنی

 

یکصد و شصت و چهارمین نشست از سلسله نشست های صبح پنجشنبه مجله بخارا اختصاص یافته به دیدار و گفتگو با دکتر فرشاد مومنی که در ساعت نه صبح پنجشنبه بیست و چهارم مرداد ۱۳۹۸ در خانه گفتمان شهر (وارطان) برگزار می شود.
دکتر فرشاد مومنی متولد ۱۳۳۴ در شهر تهران است و تحصیلات خود را در رشته اقتصاد به ترتیب در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های شهید بهشتی، تهران و علامه طباطبایی سپری کرده است.

فرشاد مومنی هم اکنون با درجه استادی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می باشد.

اقتصاد نهادگرا، اقتصاد توسعه، اقتصاد ایران، روش شناسی علم اقتصاد و تاریخ اقتصادی از حوزه های مورد علاقه وی می باشد.

عمده تمرکز فرشاد مومنی در سال های اخیر بر تبیین و تحلیل عوامل توسعه نیافتگی اقتصاد ایران در دوره معاصر متمرکز بوده و تلاش کرده است تا در آثار، نوشته ها و سخنرانی های خود با نگاهی تاریخی به ریشه های موفقیت ها و ناکامی های اقتصاد کشور بپردازد.

از کتاب های تالیف شده توسط ایشان می توان به علم اقتصاد و بحران در اقتصاد ایران (۱۳۷۴)، کالبد شناسی یک برنامه توسعه(۱۳۷۴)، آثار و پیامدهای عضویت ایران در گات (۱۳۷۹)، اقتصاد ایران در دوران تعدیل ساختاری (۱۳۸۶)، اقتصاد سیاسی توسعه در ایران امروز (۱۳۹۴) و اقتصاد ایران در دوران دولت ملی (۱۳۹۴) اشاره کرد.

از ایشان بیش از صد مقاله در حوزه اقتصاد در مجلات معتبر داخلی و خارجی منتشر شده است و همچنین مسئولیت راهنمایی و مشاوره ده ها عنوان پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را بر عهده داشته اند.

در این جلسه به مناسبت سالروز کودتای ۲۸ مرداد و همچنین تجدید چاپ کتاب “اقتصاد ایران در دوران دولت ملی” توسط نشر نهادگرا به گفتگو درباره این اثر می پردازیم.

این کتاب به تحلیل و بررسی عملکرد اقتصادی دولت ملی دکتر محمد مصدق پرداخته است و تلاش کرده است تا زوایایی از نوآوری ها و دستاوردهای اقتصادی دولت در سال های نهضت ملی شدن صنعت نفت را تبیین نماید.

در این جلسه “علی رضاقلی” جامعه شناس و پژوهشگر حوزه تاریخ اقتصادی نیز سخنرانی خواهد کرد.

خانه گفتمان شهر . میدان فلسطین . طالقانی غربی .ضلع جنوبی . پلاک ۵۱۴